Äldres behov av plats i äldreboende behöver garanteras snabb placering

Fredag 22 september 2017

Till ordförande i Vård- och omsorgsnämnden angående platstillgång i vård- och omsorgsboenden

Behovet av platser inom vård- och omsorgsboenden är stort och behoven ökar. Det är vi alla överens om. Men för att fler platser ska kunna tillkomma så måste fler boenden skapas, vilket liberalerna påpekat i flera år. Alternativet är dyra externa placeringar.

Under våren/försommaren 2017 stoppades den planerade renoveringen av Allégården i Tumba pga att entreprenören hoppade av. Detta har medfört att läget för platser inom vård- och omsorgsboenden borde vara ännu mer ansträngt än tidigare nu när ”Nya Allégråden” försenas. De som blir lidande av detta är de äldre som är i behov av en plats inom vård- och omsorgsboenden.

Mot bakgrund av ovanstående skulle jag vilja ställa följande fråga till ordförande i vård- och omsorgsnämnden:

1. Kan du garantera att äldre som är i behov av en plats på vård- och omsorgsboenden inte drabbas av längre väntetider pga det som hänt i samband med renoveringen av Allégården i Tumba?

Lars Johansson (L)