”Försvarsmakten måste ta sitt ansvar för föroreningarna i Riksten!”

Insändare

Söndag 26 december 2021

Insändare i Mitt i Botkyrka/Salem vecka 51 24-26/12

I marken vid den tidigare försvarsanläggningen i Riksten finns det idag föroreningar av kemikalien PFAS. Det är ett hormonpåverkande ämne, och därmed anses det farligt för människor. Ursprungligen kommer det från släckskum som användes av Försvarsmakten.  På grund av att dessa PFAS-kemikalier har påträffats i Tullinge vattenverk har verket inte kunnat användas på många år och Botkyrka får idag sitt vatten från Mälaren i stället. Förekomsten av PFAS har också försvårat planerna på bebyggelse i Riksten.

Trots att många år har gått sedan kemikalierna upptäcktes har Försvarsmakten inte agerat. Skuldfrågan är solklar och därför är passiviteten provocerande. Det borde vara självklart att en myndighet tar sitt ansvar då de har skadat marken i en kommun, och dessutom strypt tillgången till dricksvatten. Kommunen arbetar för att Försvarsmakten ska stå för saneringen på platsen och inte bara då täcka över kemikalierna. Om vattnet renas med kolfilter så vi kan få Tullinge vattenverk i bruk igen.

Under allmänna motionstiden har Liberalerna i Riksdagen också väckt förslag att Försvarsmakten ska få ett tydligare uppdrag att säkra rent dricksvatten. Det är otroligt viktigt att Försvarsmakten agerar skyndsamt och tar sitt ansvar för att framtida generationer ska ha tillgång till rent dricksvatten. Liberalernas miljöpolitik har som utgångspunkt att den är förorenaren som ska betala. Det bör gälla även statliga myndigheter.  Marken behöver saneras så att Tullinge vattenverk kan öppna igen!

Malin Danielsson

Riksdagsledamot för Liberalerna