Dina skattepengar är värda bättre

Tisdag 4 april 2017

Ärende 61:  Årsredovisning 2016

Som vi Liberalerna tidigare påpekat är kommunens årsredovisning ett dokument som nästan är lika viktigt som ettårs- eller flerårsplanen och som borde debatteras lika grundligt som budgeten. Detta eftersom vi i årsredovisningen får se resultatet av hur skattepengarna har använts. Årsredovisningen borde användas mer som referens i hur man lägger upp planeringen för den kommunala verksamheten framåt och inte ses som en ”information” som det sägs i ordförandeförslaget

2016 års årsredovisning visar på ett överskott på 281 miljoner kronor. Detta är bra eftersom budgeten visade på ett underskott på 5 miljoner kronor. Samtidigt är det viktigt att betona att en kommun aldrig får ha som mål att lämna ett för stort överskott. Det är som sagt skattepengar det handlar om och de ska användas på ett sätt så att det går jämnt ut samt att balanskravet uppnås. Speciellt gäller det nämndernas nettokostnader som gav ett överskott på 73 miljoner kronor.

Till saken hör också att en stor del av överskottet beror på markförsäljningar samt exploateringsintäkter.  Skatteintäkterna blev 12 miljoner kronor högre än budgeterat, vilket givetvis också är bra.

Som Liberalerna påpekat under en rad år är det inte bra att skattekraften i kommunen hela tiden minskar eller ligger still. Nu den når bara upp till ca 86 procent av rikssnittet, dessbättre ingen minskning jämfört med 2015. Ett mål måste vara att långsiktigt ökat skattekraften i kommunen och inte bara lita till att utjämningsbidrag ska ordna balansen i ekonomin. Kommunen borde investera mer i arbetsplatser och försöka locka hit företag för att därmed kunna öka skattekraften.

Kostnadsökningen var större 2016 än 2015. 6 procent jämfört med 4,4 procent. Samtidigt ökar verksamhetens intäkter och det är bra. Men i ett läge med låg inflation i Sverige så är en så här stor kostnadsutveckling i Botkyrka ändå orimlig. Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige bör därför ge kommunledningsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett åtgärdspaket för att bromsa kostnadsutvecklingen. Målet borde istället vara att högst 95 procent av intäkterna går till driften.

Sjukfrånvaron går åt fel håll. Den ligger nu på 8,2 procent och den ligger därmed mer än enprocentenhet högre än länssnittet. Detta är att beklaga och kraft måste läggas på att minska sjukfrånvaron. Vi skulle gärna se att speciella åtgärder genomförs för att aktivt jobba med att sänka sjuktalen.

På investeringssidan vet vi att kommunen i flera år haft stora kostnader för investeringar. Alldeles för stora som tvingat fram ökad upplåning. Under 2016 klarades självfinansieringsgraden av med råge, men det är troligtvis bara en engångshändelse då stora investeringar ligger framför oss.

En årsredovisning är inte bara siffror och rena pengar. Den är också ett kvitto på hur kommunen klarat av att leverera kvalitet till sina medborgare. Här finns mycket mer att göra. Vi vet att kommunen inte klarar av flera av sina mål. Speciellt allvarligt är det när det handlar om tjänster inom kärnverksamheterna.

Skulle Liberalerna få vara med och styra Botkyrka hade det blivit en uppryckning på många håll. Barn ska få sin förskoleplats i tid, äldre medborgare som har behov av omsorgsboende ska få det, kommunens personal ska vara tillgänglig för medborgarna m.m.

Lars Johansson (L)