Kommunslogan som är långt ifrån perfekt

Tisdag 2 maj 2017

Ärende 96: Svar på motion: Byt bort ”långt ifrån lagom”

Om jag hade haft yrkande rätt hade jag yrkat bifall till motionen.

Motivering

Hur man kommunicerar och vilken bild man vill skapa av kommunen är väldigt viktig. Det skickar signaler både till människor och företag om hur man vill framställas. Därför är det viktigt att

Botkyrka använder sig sedan flera år av ”långt ifrån lagom”. Man använder sig också av ”orten” i olika sammanhang (bla i Almedalen 2016). Bara det i sig gör kommunikationen spretig.

Frågan är vad kommunen vill kommunicera med detta. I tjänsteskrivelsen står det att långt ifrån lagom står för ”en kommun som vågar testa nytt och ser medborgarna som sin största styrka”. Hur man kan läsa in detta i ”långt ifrån lagom” ser vi Liberaler som ett mysterium.

En slogan ska samla, stärka och förtydliga andra människors bild av ett varumärke.

Här kan man fråga sig i vilket omfattning ”långt ifrån lagom” gör detta? Liberalernas uppfattning är att ”långt ifrån lagom” är populär bland politiker och tjänstemän men att den känns irrelevant bland vanligt folk. Man kan verkligen ifrågasätta om ”långt ifrån lagom” verkligen förtydligar Botkyrkas varumärke. Hur då? Är det verkligen bra för Botkyrkas varumärke när människor använder devisen för att poängtera något som är dåligt? För det är mest så den används bland vanligt folk.

Den första frågan är kanske om kommunen ska ha en slogan överhuvudtaget? Vad är poängen? Vad vill uppnås?

Ska man nödvändigtvis ha en slogan så ska vi åtminstone se till att den inte kan vändas till något negativt.
Lars Johansson (L)