Per Jardetun

Ersättare i AB Botkyrkabyggen

Bakgrund

Jag är bosatt i Tullinge sedan 20 år med min familj men född och uppvuxen i Tumba. Jag har Botkyrkarötter sedan åtminstone fem generationer bakåt. Idag arbetar jag som styrelseproffs och konsult. Tidigare har jag bl.a. varit auktoriserad revisor i en stor del av mitt yrkesverksamma liv med alltifrån lokala till internationella uppdrag.

Ålder: 57

Viktigaste fråga:
Kampen mot droger. Noll-tolerans mot droger i våra skolor. Ökad trygghet på gator och torg. Vi måste investera i att flytta tillbaka kommunal och kommersiell service och arbetsplatser till våra utpekade utsatta områden. På det sättet bygger vi stabilitet. Botkyrka skall inte ha några utsatta områden.

Vi behöver samlas kring en sammanhållen och långsiktig strategi för samhällsplaneringen – hur vi vill att Botkyrka skall utvecklas  till år 2040. Många med mig har under lång tid saknat en sådan.

Rätten att välja utförare av välfärdstjänster måste fortsätta att byggas ut och värnas. På det sättet bygger vi kvalitet i välfärden och sätter brukaren i fokus !

Längd i politiken:
Jag har alltid varit samhällsintresserad och engagerad på olika sätt sedan tidiga tonåren och var aktiv i dåvarande FPU ( Folkpartiets Ungdomsförbund ). När vi fick borgerlig majoritet i Botkyrka i början av 90-talet var jag bl.a. ordförande i byggnadsnämnden och kommunstyrelsens planeringsberedning. Jag har också varit ledamot av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen under många år.

De senaste decennierna har jag inte varit så aktiv utan följt politiken mest ”utifrån” då mitt civila arbete tagit mycket tid och engagemang.

...