Sofia Karström

Partiföreningsordförande. Ledamot i Kommunfullmäktige samt ledamot i utbildningsnämnden

Ålder: 30

Bakgrund:

Sofia Karström(tidigare Johansson) har ett stort historieintresse och har jobbat som museipedagog. Före detta lärarstudent som har examen i arkeologi.

Viktigaste fråga:

Utbildningsfrågor, kultur-och fritidsfrågor och jämställdhetsfrågor.

Varför jag är liberal

För mig har det alltid varit självklart att vara liberal. Vad annars skulle jag vara? Jag tror på frihet, människors frihet till att leva sina bästa liv. Människors rätt till att vara den de vill vara oavsett varifrån de kommer och vilken bakgrund de har.

Längd i politiken

Sofia började sitt engagemang i Liberala ungdomsförbundet (LUF) 2009, hon har varit ordförande för LUF Södertörn och suttit i styrelsen för Liberala studenter Stockholm. Innan hon Sofia tog över som vice ordförande i Utbildningsnämnden har hon även suttit i Kultur- och fritidsnämnden samt miljö- och hälsoskyddsnämnden.

En röst på Sofia innebär en röst på något nytt, det behövs nya perspektiv då samma personer och partier fått styra alltför länge i Botkyrka.

Fun fact: Sofia är väldigt intresserad av kriminologi och kollar gärna på filmer, serier och dokumentärer om allt möjligt som rör ämnet på fritiden. Hon läste till och med en termin kriminologi efter gymnasiet och har besökt fängelset Alcatraz två gånger.

2 februari 2024

Den politiska veckan i Botkyrka

Denna vecka i Botkyrka har varit händelserik med viktiga möten och beslut som påverkar er medborgare. På kommunfullmäktigesammanträdet där vi representeras av Ing-Marie Viklund,…

...