Liberalerna Botkyrka firade Botkyrka Pride

Tisdag 6 augusti 2024

En hyllning till mångfald och frihet

Idag deltog Liberalerna Botkyrka stolt i den historiska premiären av Botkyrka Pride! Evenemanget bjöd på en viktig filmvisning av ”A Queer Bird in the Middle East”, följt av ett inspirerande samtal med Hasret, en HBTQI-aktivist som arbetar med ungdomar i Järva. Två engagerade ungdomar från Botkyrkas Ungdomsfullmäktige, Hilal Öz och Asli Mermer, ledde diskussionen och belyste vikten av stöd och representation för unga HBTQI-personer.

Liberalerna ser Pride som en hyllning till mångfald, individens frihet och rätten att älska vem man vill. Botkyrka Pride är en viktig plattform för att belysa dessa frågor och främja ett inkluderande samhälle där alla, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet, ska kunna känna sig trygga och respekterade.

Frukost och parad – Gemenskap i Fittja

Lördagen fortsätter firandet med en Pridefrukost vid Fittja Udde kl. 10:00, följt av ansiktsmålning och musik. Vid kl. 11:00 samlas vi för gemensam avfärd till Stockholm för att delta i den stora Prideparaden. Detta evenemang är mer än bara festligheter; det är ett ställningstagande för kärlek, respekt och mänskliga rättigheter.

Varför detta är viktigt för oss Liberaler

För oss Liberaler handlar HBTQI-frågor om grundläggande mänskliga rättigheter. Vi arbetar för:

• Ökad synlighet och representation: Unga HBTQI-personer måste få synas och höras i våra skolor och fritidsaktiviteter. Deras röst är avgörande för ett jämlikt samhälle.
  • Rätten att vara den du är: Alla ska kunna leva sitt liv öppet, utan rädsla för diskriminering eller våld. Detta är en självklarhet för ett liberalt samhälle.
  • Stöd och trygghet: Det måste finnas starka sociala skyddsnät och stödgrupper för HBTQI-personer, särskilt för ungdomar som ofta är extra utsatta.

Botkyrka Pride är en påminnelse om att vi fortfarande har mycket arbete kvar att göra för att uppnå full frihet. Liberalerna kommer fortsätta att kämpa för ett öppet och inkluderande Botkyrka där alla människor, oavsett vem de älskar eller hur de identifierar sig, har samma rättigheter och möjligheter.