Mittenmajoriteten satsar på Tullingesjön

Replik

Måndag 29 november 2021

Repliken publicerades i Mitti Botkyrka/Salem nr 47 27 november-3 december

Mittenmajoriteten har i 2022:s budget initierat ett projekt för att förbättra gångmöjligheterna runt Tullingesjön, med första etapp på Tullinge Strand. Detta är efterlängtat av tullingeborna som idag får trängas på genomfartsvägen med bilar. I en första skiss har kommunens tjänstemän föreslagit bryggor och däck. Självklart ska bygget ske i samklang med den fina naturen.

Anders Thoren, gruppledare för Tullingepartiet, ondgör sig i en insändare till Mitti över detta arbete. Det är dock lite svårt att följa hans resonemang, och vad han egentligen är emot.

För att ändå försöka bemöta Thoréns argumentation så kan vi konstatera följande fakta; den sommargågata på Tullinge Strand som han föreslår är redan beslutad i Kommunstyrelsen i oktober. Det är häpnadsväckande att Thorén inte känner till detta. Han hänvisar också till en tidigare motion från Tullingepartiet att bygga gångväg på stranden vid Hamringe, ett förslag som Thorén vet är ogenomförbart då det skulle underminera Huddingevägen med rasrisk som följd.  Övrigt som Thorén nämner, t.ex. stigar på västra stranden, är frågor som redan utreds av kommunens tjänstemän. Även utökad skyltning är ett fullgott alternativ där stigar, om än något svårfunna, redan finns. Några 125 miljoner är inte beslutade, vilket Thorén är medveten om och man kan därför fråga sig varför han väljer att sprida information han vet inte stämmer.

Mittenmajoriteten har initierat en positiv satsning på att göra fina Tullingesjön mer tillgänglig och inbjudande till trevliga promenader. Det är beklagligt att Anders Thorén och Tullingepartiet använder sin ställning till att motarbeta detta.

Mittenmajoriteten Botkyrka,

Ebba Östlin (S)