Botkyrka är ingen stad, parkeringar ska vara väsentlig del av samhällsplaneringen

Tisdag 2 maj 2017

Ärende 90: Strategi – parkering i Botkyrka kommun (KS/2017:285)

Det står under Sammanfattning, att syftet med programmet skulle vara ”Stödjer utvecklingen mot en attraktiv stadsmiljö” och det är väl det som är det största problemet med den föreslagna strategin för parkering i Botkyrka kommun.

Botkyrka kommun är ingen stad, och framförallt ingen storstad med oöverkomliga problem på markutnyttjandet, inte heller dess fördelar med ett finmaskigt nät av kollektivtrafiken. Det duger inte att en kommun som Botkyrka rakt av kopierar parkeringsregler som man tillämpar i allt fler storstäder för att förhindra en trafikinfarkt. Vi har helt andra problem. Men även här finns det ett behov av att reglera parkeringen i centrala platser i kommunen – vilket det redan har gjorts under lång tid.

Ett annat viktigt syfte som programmet sägs vilja uppfylla är ”… att uppfylla kommunens klimat- och miljömål”. Även Liberalerna drivs av den här antydda målsättningen att motverka den globala uppvärmningen. Men vi kan inte inse att parkerade bilar skulle ge ifrån sig några växthusgaser. Däremot gör bilar detta när de irrar runt för att söka efter just de parkeringsplatser som den politiska majoriteten vill göra till en bristvara.

Kommunens innevånare har legitima skäl till sitt bilinnehav för att klara sitt vardagsliv och för att till exempel kunna besöka sin sommarstuga. Det är något förmäten att man vill uppfostra sina väljare att varje dag förlora timmar av sin vakna tid genom att man genom parkeringsplatsbristen ska avstå från att äga en bil.

Att istället hänvisa till att cykla vid varje väderlek är inte realistiskt, som det syns vid cykelparkeringen vid kommunalhuset, den användes bara som rökruta. Och hur många nappade på det frikostiga erbjudande av en gratis cykel? Ändå är även detta erbjudande med i styrdokumentet på sida 22 ”Tjänstecyklar av god kvalitet (till exempel elcyklar) till de anställda.”.

Det som upprör mest är den verklighetsfrämmande tanken att man idag kan minska parkeringsnormen för bilparkeringen. Nu när det oftast finns flera bilar i familjen minskas istället parkeringsnormen för bilar – men de höjs för cyklar. Nu är realiteten ändå den att dessa bilar finns, det är bara fråga om var. De finns överallt där som de inte borde vara och stjäl bland annat platser på infartsparkeringar och utanför viktiga inrättningar som t.ex. vårdcentraler.

Lars Johansson (L)