Realism och Relevans – Vårt förslag till ettårsplan för 2017 med plan för 2018-2020

Måndag 31 oktober 2016

Liberalerna i Botkyrka lägger fram vårt förslag till ettårsplan för 2017 med plan för 2018-2020. Den har rubriken Realism och Relevans. Med detta menas att Liberalerna som oppositionsparti lägger fram förslag som är möjliga att genomföra om vi får makten i valet 2018 och som också berör medborgarna i Botkyrka.

Vi gjorde ett rejält omtag på hur vi lade upp vårt budgetalternativ inför 2016 och vi fortsätter på den vägen också i år. Våra kommentarer till majoritetens budgetförslag 2017 har fokuserats kring konsekvenserna av följande omvärldshändelser och förhållanden (som i mångt och mycket är desamma som för ett år sedan):

• En oväntad och oplanerad ökning av invandringen till Sverige främst pga. av krigen i Mellanöstern. Invandringen av flyktingar kommer med sannolikhet att påverka Botkyrka kommuns ekonomi och invånare. Behovet av grundläggande utbildning för vuxna och ensamkommande samt resurser för att introducera dem i arbetslivet kommer kraftigt att öka. Liksom att en redan ansträngd bostadsmarknad får nya utmaningar

Botkyrka kommuns befolkningstillväxt och intäktsutveckling (skatter och avgifter) är fortfarande helt beroende av inflyttningen från andra länder. Utan den och statens utjämningsbidrag skulle Botkyrkas befolkningstillväxt och nettoresultat vara negativa beroende på utflyttningen till andra kommuner. Botkyrka kommun måste därför bli en attraktiv kommun att flytta till för familjer och företag i Sverige och Stockholms län. Detta är ett långsiktigt arbete som redan måste påverka budgeten för 2017. En insats för att öka attraktiviteten är att skapa ett diversifierat bostadsbyggnadsprogram vilket tillfredsställer breda grupper av boende med olika socioekonomiska förhållande samt öka undervisningskvaliten i skolorna.

Den svaga skattekraften i kommunen kommer att bestå över planerbar tid och kräver därför en kraftig ekonomisk effektivisering av kommunförvaltningarna i kombination med åtgärder som syftar till att öka skattekraften.

Livslängden ökar hos befolkningen och antalet pensionärer ökar i kommunen vilket kräver ökade resurser för omvårdnad och välfärd.

Norra delen av Botkyrka kommun präglas av närheten till storstaden med en ökande genomfartstrafik som följd. En annan påtaglig förändring är biltätheten per invånare i kommunen vilken också ökar i hela kommunen. Detta ställer ökande krav på effektiva trafiklösningar vilka tar hänsyn till alla typer av persontransporter såväl som andra typer av transporter. Kollektivtrafiksatsningarna kommer sannolikt inte över överskådlig tid att ersätta tillväxten och behovet av privata fordon

Botkyrkas arbetstillfällen präglas av Botkyrka kommun som arbetsgivare. Antalet anställda i kommunförvaltningarna är nästan tio gånger större än hos de näst största arbetsgivarna ca 700 De Laval/ Tumba, ca 400 Alfa Laval/ Tumba (totalt 17.000 anst.) vilka är tillverkande företag. Näringslivet i övrigt domineras av företag i servicebranschen där småföretagen till antalet dominerar. De flesta med låg lönsamhet, ofta drivna av företagare med utländsk bakgrund. Totalt är den förvärvsarbetande dagbefolkningen ca 24.200. Haninge kommun ligger något högre medan Huddinge har ca 44.000 förvärvsarbetande i övrigt lika Botkyrka. Huddinge och Södertälje liknar varandra i dessa avseenden.

Läs vårt förslag ettårsplan för 2017 med plan för 2018-2020 i sin helhet.