10 liberaler som är redo försvara friheten i Botkyrka

Måndag 27 augusti 2018

Här presenterar vi vår 10 främsta namn på vår kommunfullmäktige listan. Vill du se hela listan du det här Se hela vår lista till kommunfullmäktige här

1. Lars Johansson

De röd/gröna har styrt Botkyrka i 24 år och de flesta kurvor pekar åt fel håll. Därför vill Lars ha en annan politik för Botkyrka, med Liberalerna i styret. Fler bostäder och företag måste komma till så att skatteintäkterna ökar, vilket i sin tur leder till att välfärden inom skola och omsorg kan säkras och bli bättre. Valfriheten för den enskilde måste öka. Fler poliser och en polisstation i Norra Botkyrka för att öka tryggheten på gator och torg. Dessutom måste vi se till att hålla rent och snyggt i offentliga miljöer. Detta kommer Lars att kämpa för ifall han blir omvald in i kommunfullmäktige.

Fun fact: Är en mästare att komma ihåg årtal och vad som hänt då. Fråga honom så får ni veta.

2. Caroline Rhawi

Caroline är liberal för att hon tror på individen före kollektivet. Individen måste vara fri från förtryck, oavsett om det kommer från staten, familjen eller rådande strukturer. Hon menar att det viktigaste är inte att alla människor lever sina liv på lika sätt och når samma mål, utan det viktigaste är att alla får samma möjligheter att uppfylla sina drömmar och leva sina liv som de själva önskar. Carolines Botkyrka måste kunna erbjuda alla sina invånare den möjligheten.

Fun fact: Drömde som yngre om att bli skådespelerska, och gjorde sitt första filmjobb i serien ”Portkod 1321”. Hon övergav drömmarna kort därpå när hon insåg att hon helt saknade talang för skådespel.

3. Helene Wåhleman

“Det viktigaste uppdraget för en kommun är att skapa drägliga villkor för de små och svaga. Genom sitt dagliga arbete och politiska och engagemang har Helene engagerat sig för att förbättra villkoren för barnen som oftast inte syns och hörs. Hon anser att det skulle berika Botkyrka att ge ökade möjligheter för idéburna organisationer att bedriva social verksamhet i kommunen”

Fun fact: Har under 10 år arbetat som guide på Carl Larsson gården och kan berätta mycket om konstnären och hans fru Karin. Är också hängiven supporter av ishockeylaget Leksand.

4. Stig Bjernerup

“Stig är synnerligen intresserad och aktiv i frågor rörande utbildning, omsorg och skattefrågor.  Han kommer att fortsätta arbeta hårt för att våra äldre i Botkyrka ska få en betydligt bättre omsorg och våra yngre ska få en skolgång som de förtjänar.”

Fun fact: I kommunfullmäktige är Stig känd som ”fikakungen” Det har gått så pass långt att han nu får wienerbröd beställt till sig som specialkost. På bilden nedanför njuter han av en självklar del av varje fika, nämligen ett glas körsbärssaft.

5. Ing-Marie Viklund

“Ing-Marie flyttade till Botkyrka för ett par år sedan och ser en kommun som verkligen behöver de liberala idéerna. Framför allt för att bryta utanförskap och hederskultur, och göra det möjligt att med egenmakt och flit skapa sig det liv man vill ha. Men även för att värna samhällets värdegrund i jämställdhet och demokrati.”

Fun fact: Ing-Marie är en del av en modern Romeo och Julia-historia då hennes fästman är en profilerad socialdemokrat!

6.Birgit Hellgren

Lärare, 58 år, bor i Tullinge sedan 1992

Det vill jag förbättra i Tullinge och Botkyrka

– en närpolisstation i Norra Botkyrka/Hallunda – fler poliser

– Solbryggan i Tullinge återställas

– Falkbergskolan har mögelskador byggas nytt- behåll bara matsalen

– 250 nya infartsparkeringsplatser längs spåret i centrum

– ny uppgång vid Tullinge station

– bättre anpassade bussar till pendeln

– förbättra Stendalsbadet – en större brygga igen

– 3 timmars P- skiva vid vårdcentralen, apoteket och folktandvården

– kunskapsmål i grundskolan och förskolan- utbildad personal

– nytt delad kommunalhus i Södra och Norra Botkyrka

7.Andreas Froby

Andreas ska du rösta på för han är en politiker som följer mottot “politiker vet inte bäst”  Han kommer därför till exempel slåss för enklare kommunala byggregler så att människor ska ha större makt över sina egna tomter.

Fun fact: Utanför för politiken så står han gärna på en bajenläktare för och han gillar att läsa om alla år på Wikipedia i kronologisk ordning

8. Sofia Johansson

En röst på Sofia innebär en röst på något nytt, det behövs nya perspektiv då samma personer och partier fått styra alltför länge i Botkyrka. Det som hon främst vill jobba för är att Botkyrkas skolor hamnar i toppen av mätningarna istället för i botten – vi ska ha en skola i toppklass helt enkelt. Frågor som Sofia brinner förutom utbildningspolitiken är jämställdhet samt kultur och fritid.

Fun fact: SOfia är väldigt intresserad av kriminologi och kollar gärna på filmer, serier och dokumentärer om allt möjligt som rör ämnet på fritiden. Hon läste till och med en termin kriminologi efter gymnasiet och har besökt fängelset Alcatraz två gånger.

9. Peter Siebert

Peter är certifierad energiexpert och ägnar sig huvudsakligen åt klimatfrågan. Som ”nysvensk” har han även egen kunskap om, samt ett stort intresse av, integrationsproblemen.

Fun fact: Peters familj består utav fru, två döttrar och sex barnbarn, och alla bor i Tullinge.

10. Hanna Gunnerhed Burt

Hanna är ordförande för Liberala ungdomsförbundet här i Botkyrka. Hon brinner för jämlikhet och frihet, och vill därför se ett Botkyrka utan klyftor och utanförskap. Att vissa människor inte ges samma möjligheter som andra på grund av sitt ursprung, kön eller utseende är fruktansvärt. Hennes andra hjärtefrågor är miljön, eu och kulturpolitik.

Fun fact: Hanna kan texterna till nästan alla klassiska DIsneylåtar. Prova gärna att spela en för henne, för hon lär inte kunna låta bli att sjunga med.