Interpellation: Varför kan inte Botkyrka friskola få mark för ny idrottshall?

Interpellation till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande ang plats för idrottshall för Botkyrka friskola

Torsdag 8 mars 2018

Sedan ett kvarts sekel har Botkyrka friskola funnits i kommunen. Skolan är populär hos både elever och föräldrar. Det är ett högt söktryck med kö för att få en plats på skolan.

De senaste 17 åren har skolan bedrivit idrottsundervisning i en hyrd hall i Eriksbergs industriområde. Från början ett lugnt område, med lite trafik och en säker gångväg för eleverna. Efter hand har trafiken runt hallen vuxit allt mer pga utvecklingen i Eriksbergs industriområde. Detta har inneburit att skolan försöker hitta en idrottshall närmare skolans övriga lokaler.

Det finns intressenter som är intresserade av att bygga en idrottshall nära skolan. Den tänkta hallen är tänkt att användas och hyras av Botkyrka friskola på dagtid. På kvällstid och helger är det meningen att den ska hyras ut till föreningar och andra intresserade i kommunen. Hallen blir också ett tillskott i närområdet för boende i Eriksberg, Fiskarhagen och områdena kring Draget. Placeringen nära kollektivtrafik ökar också dess tillgänglighet.

De kontakter som Botkyrka friskola haft med kommunen om en lämplig tomt för idrottshallen har slutat med att kommunen sagt nej och inte kunnat anvisa en tomt. Detta är att beklaga inte minst mot bakgrund av den planerade utbyggnaden av Prästviken med bostäder. Det borde då finnas utrymme för en idrottshall här eller i annan nära anslutning till Botkyrka friskola.

Med den bakgrunden vill ställa följande fråga till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande:

Är du beredd att ta initiativ så att en tomt anvisas till en Idrottshall i det aktuella området som också kan betjäna Botkyrka friskola?

Lars Johansson (L)