En del oklarheter kring riktlinjer kring ensamkommande unga

Viktigt dock att dessa riktlinjer tagits fram

Måndag 16 oktober 2017

Det har funnits många frågor och oklarheter när det gäller hur denna grupp ska ges stöd. Denna osäkerhet skapar stress och frustration bland ungdomar och handläggare. Tydliga regler och riktlinjer behövs för att skapa trygghet och rättssäkerhet. Det är därför mycket bra att Kommunfullmäktige nu föreslås besluta om riktlinjer för socialtjänsten när det gäller denna grupp. Även om vi anser att det främst är ett statligt ansvar att hantera dessa frågor.

Liberalerna anser dock att underlaget för detta beslut är lite oklart. För att fatta beslut om riktlinjer är det också viktigt att veta vilka ekonomiska konsekvenser de får. Det finns en beskrivning av gällande lagstiftning samt konsekvenserna utifrån nya ersättningsförordningen. Det beskrivs fyra alternativ där den beräknade kostnaden 2018 för kommunen varierar från 5,8 milj till 33,6 milj.

Det är dock svårt att utläsa i förslaget till beslut, vilket av dessa alternativ som är aktuellt och vad beslutet får för ekonomiska konsekvenser för kommunen. Från när ska tex dessa riktlinjer gälla? Från nu eller from januari 2018?

Vilka riktlinjer gäller fram till att de som nu föreslagits antagits av kommunfullmäktige?

Liberalerna kan inte yrka men vi anser att det finns en del oklarheter i detta ärende. Vi vill dock klargöra att vi ställer oss positiva till att det tas fram riktlinjer.

Lars Johansson (L)