Liberal vision för ett ekonomiskt starkare och tryggare Botkyrka

Tisdag 31 oktober 2017

Liberalerna ser ett gäng utmaningar för Botkyrka. Både med att få många av de som kom 2015 med bristande utbildning få arbete och erbjudas kompletteringar av utbildningar för de kan det. Också tänka nytt kring på en redan ansträngd bostadsmarknad. Vi ser en förändring av lokala köpcentra nu när b la Kungens Kurva växer. Vi har växande problem med minskade skatteintäkter för vi har utflyttning till andra kommuner av personer som blir framgångsrika. Vi måste se till göra det attraktiv för familjer och företag flytta hit, då behövs mer av beblandade bostadsformer och satsa på höja utbildningskvalitén i kommunen. Kommunun är den absolut dominerade arbetsgivaren idag, få arbetar inom Botkyrkas gränser pga detta.

Vi vill medverka till en positiv utveckling för hela Botkyrka. Vi anser att Botkyrka kommun med sina begränsade resurser måste fokusera på några verksamhetsområden som särskilt bidrar till kommunens utveckling och med hänsyn till de skilda socioekonomiska och geografiska förutsättningar som gäller i kommunen.

Detta innebär att storstadsförorten, vilken karakteriserar bland annat norra Botkyrka samt Storvreten, har andra behov och kräver delvis andra insatser av kommunen än typiska villaområden som Tulllinge och Tumba eller landsbygdsområden som Grödinge. Sistnämndas behov av kommunens insatser skiljer sig som känt avsevärt från de norra delarnas.

De verksamhetsområden som då är av strategisk betydelse för Botkyrka är utbildning, vård och omsorg, samhällsbyggnad, näringsliv samt trafik.

Utbildning

• Kompetensutveckling och lönemässig premiering av duktiga lärare är ett måste.
  • Rektorer ska få stöd i sitt ledarskap och avlastas onödig administration.

Vård och Omsorg

• Det behöver byggas fler boende för såväl äldre som funktionshindrade
  • Maten ska vara god och det ska finnas stimulerande fritidsaktiviteter

Samhällsbyggnad

• Det måste vara möjligt att göra bostadskarriär i kommunen och även att kunna bo kvar i kommunen om man som äldre vill sälja sin villa
  • I Norra Botkyrka har vi lagt förslag om att möjligheten till överdäckning eller lokalgator av E4/E20 bör prövas, med bostadsproduktion som en följd av detta

Näringsliv

• Botkyrka kommun bör stödja och utveckla existerande kluster av näringslivsverksamhet som sedan länge är etablerade i kommunen där kompetens finns såväl inom management som på utförandesidan.
  • Det gäller för kommunen att ha flexibilitet och framförhållning när det gäller planläggning av mark och lokaler för företag och deras verksamhet i kommunen.

Trafik

• I Grödinge måste Väg225´s sträckningen genom hela kommunen förbättras genom standardhöjningar och omdragningar där det behöv
  • Liberalerna vill se fler infartsparkeringar i kommunen och vi är öppna för andra lösningar än de traditionella genom att t ex gräva ner parkeringar eller bygga parkeringshus.

Där här en del av vår vision för Botkyrka!

Läs vårt budgetalternativ i sin helhet