Ena en delad kommun

Onsdag 7 juni 2017

SÄRSKILT YTTRANDE

Ärende 137:  Lokalprogram för nytt kommunhus och nytt parkeringshus

Som Liberalerna tidigare anfört är vi ense med majoriteten om att ett nytt kommunhus brådskar och måste byggas. Vi anser dock fortfarande att man borde titta på möjligheten att ta tillfället i akt att utreda möjligheten att bygga ett mindre kommunhus i Tumba och ett separat förvaltningshus i Norra Botkyrka.

Norra Botkyrka omfattande Hallunda, Norsborg, Slagsta, Fittja och Alby har få större arbetsplatser. Botkyrka kommun är Stockholms läns fattigaste kommun och Norra Botkyrka är den fattigaste kommundelen i Botkyrka,

Norra Botkyrka är inte för Botkyrka kommun ett finansiellt problem det är viktigt att betona. Utan problemet är istället av en kraftig segregation som i sin tur orsakas av kraftiga inkomstskillnader, kraftiga skillnader i utbildning, skillnader i typ av yrken och grad av arbetslöshet, skillnader i boendestandard och en koncentration av invandrade familjer från andra länder till Norra Botkyrka. De senare med sina behov av relativt stora resursinsatser från kommunförvaltningarna. Detta sammantaget skapar en polariserad kommun mellan långtidsarbetslösa och låginkomsttagare å ena sidan (i Norra Botkyrka) och övriga medborgare å andra sidan dvs resten av kommunen.

Botkyrkas kommuns medborgares löneutveckling (hela kommunen) mätt som medianinkomst har utvecklats sämre än medelvärdet av samtliga kommuner. Som framgår av grafen (källa: Ekonomifakta.se) nedan ökade skillnaden mellan Botkyrka och snittet av övriga kommuner fram till 2009 då finanskrisen slog till. Därefter har tillväxten i inkomstskillnader mellan Botkyrka och Sverigesnittet avtagit något. Dvs Botkyrka har bättrat sig något jämfört med Sverigesnittet. Enligt grafen nedan är Botkyrkas medianinkomst(1) 2014 91,9% av Sverigesnittet, år 2011 är det 92,1%, år 2009 är det 93,0%, år 2005 är det 96,0% medan det år 2000 var 99,2%.

Norra Botkyrkas arbetsplatser och arbetstillfällen domineras av serviceyrken med relativt kort utbildningstid. Det är brist på arbetstillfällen och arbetsplatser som erbjuder så kallade kvalificerade yrken. Undantag finns exempelvis på Handelsbanken, apotek, fastighets-förmedling, folktandvård, vårdcentral, bibliotek men dessa är för få för att påverka varusortiment och efterfrågan på varor och tjänster i Norra Botkyrkas butikscentra. De personer som innehar dessa yrken bor undantagsvis i Norra Botkyrka. Norra Botkyrka behöver fler arbetsplatser med välutbildade som under lunchen och efter jobbet skapar en större efterfrågevolym på varor och tjänster i befintliga butikscentra och som genom sin

Vårt förslag är därför att ett nytt mindre kommunalhus i centrala Tumba byggs. För de stora förvaltningarna skola, omsorg och socialtjänst föreslår vi att ett förvaltningshus byggs i Hallunda. I ett sådant förvaltningshus skulle också andra viktiga samhällsfunktioner kunna ingå som t ex en polisstation

Botkyrka kommun har planer på att förnya, utveckla Hallunda-Norsborg där kommunen främst kan påverka den yttre miljön, offentliga platser, bussterminaler och trafikstråk för såväl fordon som gående och cyklister. I samarbete med den nye ägaren till Hallunda butikscentrum skulle en arbetsplats som ett förvaltningshus för kommunens tjänstemän kunna öka kundunderlaget och sortimentet av varor och tjänster i butikcentret.

Lars Johansson (L)

(1) Medianinkomst för personer som är 20 år eller äldre och boende i Sverige den 31/12. Inkomstmåttet som används kallas för Sammanräknad förvärvsinkomst och består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomster också inkomster från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från Försäkringskassan. Källa: Ekonomifakta.se och SCB.