Interpellation om löpande skötseln av offentliga miljöer i Botkyrka

Onsdag 30 augusti 2017

Till ordförande I Samhällsbyggnadsnämnden angående den löpande skötslen av offentliga miljöer i Botkyrka

Under sommaren 2017 har jag och många andra fått fina rapporter om vad kommunens feriepraktikanter uträttat. Dagligen har vi kunnat följa en Facebookgrupp om vad dessa ungdomar uträttat. Och de har gjort skillnad. På väldigt många håll i kommunen har ogräs försvunnit, träd och buskar beskurits, gårdar på skolor och förskolor fräschats upp osv. Allt till stor glädje för oss kommuninvånare.

Efter tre omgångar, vardera på tre veckor, så var så feriepraktiken över den 18 augusti för denna gång. Nu dröjer det till juni 2018 innan det är dags igen för feriepraktikanter. Dvs allt det fina som feriepraktikanterna uträttat ska hållas snyggt ut de kommande 10 månaderna.

Och jag känner en viss oro över detta faktum. När man ser alla de före och efter bilder som lagts upp i Facebookgruppen så kan man undra vad som görs i det löpande i Gata/Park under året. Träd som inte blir beskurna eller som inte röjs där behovs finns, ogräs som växer fritt, skräpplockning osv. Det här handlar om prioriteringar inom förvaltningen.

Mot bakgrund av ovanstående skulle jag vilja ställa följande fråga till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande:

1. Hur priorterar  Samhällsbyggnadsnämnden den löpande skötslen av de offentliga miljöerna i kommunen under den del av året (10 månader) då man inte har hjälp av feriepraktikanter?

Lars Johansson (L)