Interpellation till kommunstyrelsens ordförande: Hur tänker kommunen agera för att underlätta boendesituationen i Botkyrka för nyanlända?

Onsdag 8 februari 2017

Till kommunstyrelsens ordförande angående boendesituationen för nyanlända

Botkyrka kommun har under lång tid varit öppen för att ta emot flyktingar från andra länder. Detta har fungerat väl. Det har varit en jämn ström av människor som sökt sig till oss. Under de senast åren har inflyttningen varit väsentligt större än tidigare. Detta ställer större krav på kommunens möjligheter att klara av denna ökning. Idag försöker vi åtgärda detta med ett ökat byggande, vilket är en lång process. Vidare upplåter vi andra ytor, som är kommunens, som kan användas som tillfälliga boenden.

Tyvärr sker den största inflyttningen genom att släktingar och vänner ställer upp och man hoppas att tiden skall lösa problemet. Nu vet vi att det råder stor trångboddhet i olika delar av kommunen och många ser inte någon lösning på sina bostadsproblem.

En annan lösning kan vara att underlätta för de av oss som har utrymme i villor och lägenheter och har möjlighet att hyra ut till de som just nu har besvärligt. Denna uthyrning är av tillfällig karaktär men skulle vara till gagn för våra nyinflyttade.

För att uppmuntra till detta måste kommunen ta ett större ansvar. Jag är övertygad att fler familjer i vår kommun skulle hjälpa till om kommunen tog ett större ansvar.

Detta kunde exempelvis ske genom att:

• Välja ut lämpliga flyktingar att bo hos Botkyrkabor.
  • Låta intresserade som vill hyra ut anmäla sig till ansvarig i kommunen.
  • Låta ansvarig välja ut lämpliga bostäder hos intresserade.
  • Komma överens om lämplig hyra.

Detta är bara några förslag på vad kommunen borde ansvara för.

Mot bakgrund av ovanstående skulle jag vilja ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Hur tänker kommunen agera för att underlätta boendesituationen i Botkyrka för nyanlända?
  2.  Är ovanstående förslag något majoriteten diskuterar?
  3. Om svaret på fråga 2 är ja, i så fall när blir det någon lösning?

Stig Bjernerup (L)