Interpellation till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande angående standarden på väg 569 (Smällan-Skanssundet)

Måndag 15 augusti 2016

Midsommaraftonen 2016 så skedde en olycka med en lastbil på motorvägsbron (E4/E20) i Södertälje. Denna händelse medförde störningari trafiken med långa köbildningar som följd. Trafiken fick ledas om och många sökte alternativa färdvägar.

En del av trafiken hamnade också på väg 569 i Grödinge. Vägen går från Smällan ner till färjan i Skanssundet och väghållare är det statliga Trafikverket. Trafikverket omdirigerade också en av sina färjor till ruten över Skanssundet för att klara det ökade trycket av fordon på vägen.

Problemet är bara att väg 569 är av så låg standard så att den inte klarar av några större trafikmängder. Den är såväl smal som stundtals mycket kurvig. Då det inte kan uteslutas att det också i framtiden kan bli störningar vid motorvägsbron i Södertälje så borde Botkyrka kommun ta upp en diskussion med Trafikverket om att standarden på väg 569 borde förbättras.

Med anledning av ovanstående vill jag ställa följande fråga till Samhällsbyggnadsnämndens ordförande:

1. Har kommunen några planer på att ta upp en diskussion med Trafikverket om standardhöjande åtgärder på väg 569?

Lars Johansson (L)