Interpellation: Vad gör kommun för minska behovet av inhyrd personal?

Torsdag 8 december 2016

Till kommunstyrelsen ordförande angående kostander för inhyrd personal i Botkyrka kommun

I många kommuner är det svårt att få tag i personal inom vissa yrkeskategorier. Botkyrka utgör härvidlag inget undantag. Vi vet att det råder brist på lärare, förskolepersonal, socialsekreterare, äldreomsorgspersonal osv. För att täcka upp de behov som finns blir man då i många fall hänvisad till att hyra in personal från bemanningsföretag.

Enligt en sammanställning i tidningen ”Dagens Samhälle” nr. 42/2016 så kostade inhyrd personal Sveriges kommuner under år 2015 1,2 miljarder kronor. Botkyrka kommun är den kommun som hade femte högst kostnad för inhyrd personal 2015. Vi lade 28,1 miljoner kronor på detta. Dessbättre var kostnadsökningen inte lika stor i Botkyrka under 2015 jämfört med 2014 som i många andra kommuner. 3% i Botkyrka, att jämföra med 57% i Stockholm.

Förutom att inhyrd personal kostar mer så blir kontinuiteten sämre, likaså förankringen på arbetsplatsen. I längden kan detta leda till sämre service för kommunens invånare.

Nyckeln till att minska andelen inhyrd personal är enligt min och Liberalernas uppfattning att satsa på personalens arbetsmiljö. Detta kan ske genom höjda löner, men också genom andra förmåner.

Med hänvisning till ovanstående vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Hur höga beräknas kostnaderna för inhyrd personal i kommunen ha blivit under år 2016?
  2. Vilka åtgärder avser kommunen att vidta för att minska behovet av inhyrd personal såväl på lång sikt som på kort?

Lars Johansson (L)