Interpellation: Finns existensberättigade för Södertörns Energi AB?

Onsdag 14 december 2016

Till kommunstyrelsen ordförande angående Södertörns Energi AB

År 2001 bildades holdingbolaget Södertörns Energi AB för köp av Söderenergi AB. Södertörns Energi AB ägs med 50 % vardera av Botkyrka och Huddinge kommuner. Vid köpet av Söderenergi AB tecknades reverser på 1,35 miljarder SEK med varierande ränta mellan 7,5 % till 5,5 % fram till 2011-12-16. År 2009 drabbades Södertörns Energi AB av den skatteförändringen, att räntorna inte längre var avdragsgilla. I klartext så var konstruktionen med holdingbolaget Södertörns Energi AB, ur skatteplaneringssynpunkt, meningslös för kommunerna. Reverserna löstes och från 2011-12-16 har extern upplåning skett.

Liknande konstruktion fanns tidigare med ett holdingbolag för Botkyrkabyggen. Efter skatteförändringen år 2009, slopades det holdingbolaget, eftersom skatteplaneringsmöjligheten gick om intet.

Södertörns Energi AB äger  också Södertörns Fjärrvärme AB (SFAB), som årligen ger Södertörns Energi AB 100 miljoner SEK i koncernbidrag. Ägarkommunerna erhåller vardera, för närvarande, 6 miljoner SEK i utdelning från Södertörns Energi AB.

Bland kostnader inom Södertörns Energi AB finns så klart kostnader för att driva bolaget med egen personal, VD, styrelse och annan administration. Bolagets uppgift är för närvarande att skriva ägardirektiv till sina bolag, vilket inte sker årligen. Att skriva ägardirektiv till bolag inom kommunen sker normalt inte via holdingbolag.

Före år 2001 fanns, som nämnts, inte Söderenergi AB. Ändå fanns då en ägarstyrning och informationskanaler.

Med hänvisning till ovanstående vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Skulle ett slopande av Södertörns Energi AB innebära en besparing i ett koncernperspektiv?
  2. Skulle det kunna finnas en annan organisation, än nuvarande, för fjärrvärmeverksamheten, och som innebär besparingar?
  3. Finns det ett existensberättigande av Södertörns Energi AB och är du villig att ta upp diskussionen med Huddinge kommun om ett slopande av Södertörns Energi AB?

Benny Ferdinandsson (L)