Ja till markförvärvet, men skydda småhusägarna från kostnadsökningarna

Torsdag 5 januari 2017

Om jag hade haft yrkanderätt hade jag yrkat:

• Bifall till ordförandeförslaget
  • Regelverk och avgifter för småhus med tomträtter som ingår i markförvärvet ska vara oförändrade i tio år. Därmed ska samma villkor som gällde före köpet från Stockholms stad fortsätta att gälla.
  • Under denna tioårsperiod ska kommunen successivt avveckla sina tomträtter för småhus genom att småhusägarna erbjuds att friköpa sin tomt.

Motivering

Liberalerna anser att grundtanken bakom markförvärvet är riktig. Grundprincipen är att en kommun inte ska äga mark i en annan kommun. Därför är det bra att Botkyrka kommun nu köper mark av Stockholms stad så att kommunen får rådighet över den.

Liberalerna Botkyrka ställer sig därmed bakom markförvärvet. Men vi har också invändningar i ärendet. Det gäller den delen som avser mark som idag är upplåten med tomträtt med småhusbebyggelse.

Det finns en fara att småhusägarna i Norra Botkyrka kan drabbas av kostnadsökningar i samband med att Botkyrka kommun tar över ägandet av marken från Stockholms stad. Liberalerna föreslår därför att ärendet kompletteras med åtgärder så att den enskilde husägaren skyddas.

Vi menar att det regelverk och avgifter som gäller för tomträtterna för småhus idag ska vara oförändrade under tio år framåt. Under denna tioårsperiod ska kommunen successivt avveckla sina tomträtter för småhus genom att småhusägarna erbjuds att friköpa sin tomt.

Tomrätter för småhus förekommer idag till största del enbart i de norra kommundelarna och därför är det också en rättvisefråga att tomträtterna blir färre och eget ägda tomter fler. Därför ska tomträtterna på sikt försvinna enligt vår uppfattning.

Lars Johansson (L)