Liberalerna tar plats i styrande organ i Botkyrka

Fredag 16 november 2018

Botkyrkas styrelse och nämnder har nyligen utsett sina ledamöter och ordförande för den kommande mandatperioden. Bland de nya medlemmarna är flera representanter från Liberalerna, vilket innebär att partiet nu har möjlighet att påverka kommunens politik på flera områden.

Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden kommer att ha Lars Johansson som ordförande och Andreas Froby som ersättare. Ing-Marie Viklund blir förste vice ordförande i utbildningsnämnden och Sofia Johansson blir dess ersättare. Benny Ferdinandsson tar över som förste vice ordförande i Dialogkommissionen.

Heléne Wåhleman blir ledamot i socialnämnden och Birgit Hellgren tar över ledamotskapet i samhällsbyggnadsnämnden. Ali Barhoon blir ersättare i kultur- och fritidsnämnden, medan Peter Siebert tar över som ersättare i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

Benny Ferdinandsson kommer också att sitta som ledamot i tekniska nämnden, medan Jens Vollmer tar över ledamotskapet i vård- och omsorgsnämnden. Gunilla Wolfbrandt blir ersättare i valnämnden.

Per Jardetun kommer att vara ersättare i Botkyrkabyggen med dotterbolag, medan Sirpa Humalisto blir ersättare i Mångkulturellt centrum. Kenneth Spångberg tar över som ersättare i Upplevelse Botkyrka AB samt Hågelbyparken AB, medan Leif Gunnarh blir ersättare i Södertörns Fjärrvärme (SFAB).

Lars Johansson kommer också att sitta som ledamot i samordningsförbundet för Huddinge, Botkyrka och Salem.

Liberala representanter ska nu vara med och styra Botkyrka i nämnder och bolag/råd för att bidra till kommunens utveckling. Det är en spännande tid för Liberalerna i Botkyrka, och det återstår att se vilken inverkan de kommer att ha på kommunens politik under den kommande mandatperioden.