Liberalernas Landsmöte 2023: Botkyrkaliberalernas framgångar

Onsdag 22 november 2023

Under Liberalernas landsmöte 2023, där Botkyrkaliberalerna spelade en aktiv roll, antogs betydelsefulla förslag som kommer att påverka den nationella politiken framöver. Gruppledare Ing-Marie Viklund agerade som ombud och var framstående i debatten om flera centrala frågor.

En av de framstående framgångarna var godkännandet av Botkyrkaliberalernas förslag om att staten måste kompensera kommuner när de ökar ansvaret för brottsförebyggande arbete. Detta beslut stärker kommunernas resurser och skapar incitament för att intensifiera arbetet mot brottslighet. På lördagen den 18 november antogs även förslaget om utökat statligt ekonomiskt ansvar för avhopparverksamhet. Detta beslut kommer att underlätta för kommuner att hantera utmaningarna relaterade till avhopparverksamhet och stärka samhällets övergripande trygghet.

Under debatten om klimat- och miljöpolitiken lade Botkyrkaliberalerna fram flera förslag. Ena förslaget handlar om att Försvarsmakten måste ta fullt finansiellt ansvar för sanering av sina PFAS-utsläpp, inklusive i gamla F18, Riksten. Gruppledare Ing-Marie Viklund argumenterade passionerat för dessa förslag och bidrog till deras godkännande. En betydelsefull milstolpe inträffade när Botkyrkaliberalernas förslag, tillsammans med Ronnebyliberalernas gruppledare, antogs som den nya nationella politiken för Liberalerna. Detta beslut innebär att Försvarsmakten nu förväntas ta både ekonomiskt och operativt ansvar för att sanera sina PFAS-utsläpp, vilket markerar ett viktigt steg mot en renare framtid. Avslutningsvis presenterade Botkyrkaliberalerna ett framgångsrikt förslag för att stärka kommunernas möjligheter att agera mot miljöfarlig avfallshantering. Deras positiva besked har nu initierat en process inom regeringen för att införa åtgärder såsom skärpta straff för avfallsbrottslighet, förbättrad förebyggande verksamhet och ett ökat samarbete mellan myndigheter.

Liberalernas landsmöte 2023 har därmed inte bara varit en plattform för debatt och beslut utan även en arena där konkreta förslag från Botkyrkaliberalerna har format den framtida politiska agendan för Liberalerna. Tillsammans strävar de mot en mer hållbar och tryggare värld..

Mer om vad som fattades beslut om landsmötet huttar du här

Här du läsa förslag från Botkyrkaliberalerna i sin helhet