Liberalerna i Botkyrka går nu i opposition

Tisdag 7 november 2023

Igår skedde ett förväntat maktskifte under det extra kallade kommunfullmäktigesammanträdet i Botkyrka. Efter fem år av mittenstyre, där Liberalerna spelade en central roll och framgångsrikt drev igenom många liberala förslag, har nu ett nytt styre tagit över. Denna konstellation består av Moderaterna, Tullingepartiet, Kristdemokraterna, Centerpartiet och en grupp partilösa vildar som tidigare tillhörde Socialdemokraterna.

För Botkyrkaliberalerna innebär detta en övergång till att agera i opposition.

I denna opposition står vi fast vid vår övertygelse och politik, vilket är avgörande för oss. Ideologin är inte något vi tänker lägga åt sidan, eftersom den utgör grunden för allt vi gör.
Vi motsätter oss det nya styret som hävdar att de avstår från politisk ideologi. Gårdagens fullmäktigemöte bekräftade tydligt att det är partilösa vildar, tidigare medlemmar i Socialdemokraterna, som har makten och kontrollen över de andra partierna i det nya styret.
Vi protesterar kraftigt mot legitimeringen av partilösa vildar och anser att det är en oacceptabel brist på demokratisk process att tilldela dem maktbefattningar och generösa resurser.

Vi fortsätter att vara det enda liberala och borgerliga partiet i Botkyrka som inte avviker från sin ideologi. Vi kommer att fortsätta driva vår liberala agenda och implementera det politiska program vi presenterade under valåret 2022. Vi kommer att vara motståndskraftiga mot förslag som strider mot liberala värderingar och stödja likasinnade förslag från andra partier.

Håller du med om detta? Var med och stöd Botkyrka Liberaler, det enda liberala borgerliga partiet som inte tummar på sina ideologiska principer, och hjälp oss forma Botkyrka i en mer liberal riktning.

Bli medlem genom att använda Swish för att skicka 50 kronor till numret 123 148 12 41. Ange ”ny” följt av hela ditt personnummer och din e-postadress i meddelanderutan. Alternativt kan du bli medlem via medlem.liberalerna.se/register. Första året kostar endast 50 kr, och om du är under 26 år är medlemskapet gratis det första året.
Om du blir medlem nu, inkluderas hela 2024 utan extra kostnad