Lovar politisk stabilitet – förlitar sig på vildar

Debattartikel

Tisdag 31 oktober 2023

Publicerad på Mitt-i Botkyrkas webbplats den 31 oktober 2023

Onsdagen den 18 oktober meddelade M, TuP, C, KD och sex partilösa vildar, som sitter på Socialdemokraternas mandat, att de fått ihop den största minoriteten i kommunfullmäktige. De avser nu att ta över styret av kommunen.

De partilösa vildarna sitter på socialdemokratiska mandat. Mandat som de, via kandidatförsäkran med Socialdemokraterna inför valet, lovat avsäga sig om de lämnar partiet. Det vägrar de alltså att göra. Deras agerande verkar framför allt syfta till att förstöra för sitt tidigare parti, genom att fälla det styre de tidigare varit del av och fattat beslut om. Att M, TuP, KD och C vill ta över styret med hjälp av dem är djupt antidemokratiskt och riskerar att skada Botkyrka. Framför allt då det är de partilösa vildarnas agerande som tidigare har skapat kaos i Botkyrkapolitiken. Vi har helt enkelt svårt att se hur den nya koalitionen ska skapa ordning och reda i den lokala politiken, och lugn och ro för kommunens medarbetare. Värt att notera är också, att om en partilös lämnar sin fullmäktigeplats går den till en socialdemokrat. Det innebär att det nya, tänkta styret försvagas, eller till och med faller.

Den nya, politiska koalitionen säger att de vill ha ordning och reda samt samförstånd. Men på fullmäktige den 26 oktober agerade de på ett sätt som bara skapade mer oreda och oro för vart vår kommun är på väg. Vi noterar ett anmärkningsvärt agerande då det nya, tilltänkta styret röstade för att välja in två vildar på S-mandat i nämnder. De har ersatt ett annat partis plats i nämnd med en av sina egna. Detta betyder att de kan rösta in någon från sin egen sida varje gång någon från oppositionen väljer att lämna sin plats. Det här är ett lagbrott och ett stort hot mot demokratin.

Dessutom vilar deras styre på de partilösa vildarnas välvilja. Partilösa vildar som de också vill ge såväl generösa arvoden som maktpositioner och avlönade medarbetare. Det strider helt mot all praxis i kommunpolitiken – de är inte ett politiskt parti och ska inte behandlas som sådant. Ingen Botkyrkabo har röstat på detta.

Vi i S, MP och L kommer alltid att jobba för Botkyrkabornas bästa och är beredda att göra det med de seriösa politiska partierna i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz,

Gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka