Debattartikel i Dagens Samhälle ”Partilösa vildar ska inte kunna kapa demokratin”

Torsdag 2 november 2023

I Botkyrka har det under det senaste tiden uppstått politisk turbulens och nu har en ny koalition, bestående av Moderaterna, Tullingepartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet, försöker ta kontroll över nämndposter med hjälp av sex partilösa fullmäktigeledamöter som tidigare tillhört Socialdemokraterna. Själva maktskiftet är en sak, men de har väckt en del juridiska frågetecken eftersom koalitionen har utmanat de demokratiska spelreglerna genom att sätta politikens hederskodex på undantag.

I samband med ett kommunfullmäktigemöte den 26 oktober lade den nya koalitionen fram förslag om ombildning av nämndpresidierna, vilket innebär att flera partilösa fullmäktigeledamöter blir ordförande eller förste vice ordförande på flera nämndposter. De föreslog också ändringar i reglementet för politiska resurser, där de räknar de sex partilösa ledamöterna som en egen partigrupp under namnet ”Oberoende S,” och tilldelar dessa politiska resurser och plats i nämndernas inträdesordning. Detta förslag strider mot tidigare beslut som stadgade att politiska resurser ska tilldelas politiska partier.

Dessutom har handlingarna som rör dessa ärenden lämnats till fullmäktige endast fyra timmar före sammanträdet, vilket har väckt kritik. Mot bakgrund av detta begärde vi tillsammans med flera partier minoritetsbordläggning för att försöka upprätthålla ordnade former för maktskifte i kommunen.

Sammanfattningsvis är maktskiften en naturlig del av demokratin, men det är av största vikt att det sker korrekt och i enlighet med etablerade regler och praxis. Den politiska situationen i Botkyrka har skapat kontrovers och oro, och det är viktigt att fler engagerar sig och följer utvecklingen för att säkerställa en sund och transparent politisk process i framtiden.

Läs hela debattartikel hos Dagens Samhälle