Mittensamarbetet: Botkyrkas barn och unga kommer först

Fredag 8 september 2023

Sveriges kommuner och regioner står just nu vid en kritisk punkt, där ekonomiska utmaningar blir en daglig realitet. Över hela landet ser vi kommuner som tvingas till nedskärningar och strama åt bältet för att upprätthålla en hållbar budget. Detta är inte bara något som berör små och medelstora kommuner – även större områden som Botkyrka påverkas djupt av denna ekonomiska kris.

Inom Mittensamarbetet, med vår politiska plattform som utgör grunden till vårt samarbete, sätter vi barn och unga i Botkyrka i första rummet. Det är inte bara ett påstående; det är ett löfte som kräver ansvarstagande från oss. Vi förstår att det är genom utbildning – i skolor och förskolor – som vi kan lägga grunden för en ljusare framtid för Botkyrka och löser det problem vi har.

Vår prioritet är att ge barn och unga i Botkyrka de bästa möjliga förutsättningarna för en framgångsrik framtid. Därför jobbar vi hårt för att säkerställa att utbildningssystemet i kommunen är robust, motståndskraftigt och innovativt. Istället för att se på nedskärningar som en lösning har vi instruerat vår förvaltning att utforska vägar att skona både skolan och förskolan från eventuella besparingar.

I helgens Mitt i Botkyrka kan du läsa om nyheten där kommunstyrelsens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S) intervjuas. Rubriken och lite av beskrivelsen i artikeln är dock lite felaktig. Mittensamarbete backar inte från något utan vi vill att förvaltningen kollar på om vi kan förskona skolan från det generella effektiviseringskrav som funnits i några på alla verksamheter eller åtminstone reducera det.