Motverka den globala uppvärmningen på realistiskt sätt

Måndag 31 oktober 2016

Liberalerna är helt överens med den politiska majoritetens målsättning att motverka den globala uppvärmningen, detta har vi även visat i vårt samarbete för att ta fram klimatstrategin för Botkyrka. Redan då under år 2009, kunde vi dock inte acceptera att den politiska majoriteten satte helt orealistiska mål, som endast kunde utmynna i ettdera ett sanningsenligt misslyckande eller i osanna beskrivningar av det uppnådda. Dessa mål var följande:

1. Fossilbränslefri kommunal organisation senast år 2015
    b. Fossilbränslefritt Botkyrka senast år 2030
    c. Klimatneutral kommunal organisation senast år 2020
    d. Klimatneutralt Botkyrka senast år 2040

I kommunens ettårsplan för 2015 skriver den politiska majoriteten 2014-12-01 under rubriken ”Framtidens Botkyrka”: ”Botkyrka har tydliga mål för miljö- och klimatområdet. 2015 kommer vi, så långt som det är praktiskt möjligt, att nå målet om en fossilbränslefri kommunal organisation.”.

En sådan utfästelse var och är bara möjligt genom den infogande brasklappen, ”så långt som det är praktiskt möjligt”. Eftersom kommunen inte rår över den tekniska utvecklingen på jorden är det heller inte möjligt. Men under tiden har det ändå kommit fram bränslen med en mindre fossil belastning och tack vare denna tur och driftiga tjänstemän har den för en del av kommunens fordon kunnat användas.

Därmed har det blivit en förbättring – men fortfarande långt från målsättningen. Men trots ofullständiga resultat har det slösats bort mycket skattepengar. Vill man nu göra gällande att målsättningen ändå har uppnåtts kan det bara göras med hjälp av kreativ bokföring. Man låtsas helt enkelt inte om den fossila ryggsäcken som alla alternativ har. Med en sådan skönmålning kan kommunen möjligen vinna något pris men tyvärr vinner klimatet inte på detta. Tvärtom så riskerar man att fortsatta förbättringar inte blir av – eftersom man redan tror att problemet är löst.

Framgångsrika organisationer bygger förbättringar av sin verksamhet på ständiga cirkulära kvalitetsförbättringar där en tillförlitlig statistik är en mycket viktig faktor. I detta sammanhang är det därför viktigt att man inte fortsätter med skönmålningen, i fortsättning måste man även redovisa alternativets bakomliggande fossilberoendet och påverkan på klimatet.

När man nu går vidare till nästa mål ”fossilbränslefritt Botkyrka” är kommunens möjligheter till förändringar ännu mindre. Tillgänglig statistik visar att det är transporter som svarar för den överlägsen största fossilbränsleförbrukningen men kommunen har tyvärr inte så stora möjligheter att påverka denna. Transporter i lastbil svarar för ca hälften och är inte så mycket att göra åt om inte varuförsörjningen ska påverkas.

Därmed så är det mest personbilar man borde kunna riktar in sig på, dessa svarar för den andra hälften. Men av dessa personbilar används också en stor del inom olika verksamheter och kan därmed också vara svårt att undvara. Därmed måste man inrikta sig på den rest som utgörs av privatbilism – och här är det framförallt kommuninnevånarnas egna val som avgör.

Kommunens möjligheter till minskningen av denna kvarvarande biltrafik ligger framförallt i att underlätta arbetsresor med kollektivtrafiken. Så långt är vi alla överens. Men det vi ser är att man istället för att underlätta kommer med åtgärder som tycks ha hittats på av bilhatare. Det finns inte tillräckligt många infartsparkeringar och de som finns hotas av byggplaner för kollektivtrafiknära bostäder.

Många hittar ingen infartsparkeringsplats även när de åker hemifrån tidigare än planerat. Konsekvensen är att man är tvungen att ta bilen hela vägen till arbetsplatsen – fast man redan har betald sin SL-resa genom månadskortet.

Trots alla försök att få fler att åka med kollektivtrafiken, är det nu en mindre andel som gör det. Det otillräckliga antal infartsparkeringsplatser är säkerligen en av orsakerna.

Vidare förutsätts det att det bara ett fåtal av de som bor i de nya kollektivtrafiknära bostäderna har bil. Därmed glädjer man bolagen som bygger dessa bostäder, genom att de inte behöver anordna så många dyra parkeringsplatser till de boende. – En ren vinst för byggarna. Men antaganden för detta lägre bilinnehav kan vara rimligt inom storstaden, däremot är det något andra förutsättningar i Botkyrka. Resultatet är att det blir parkeringskaos där många varje dag måste åka runt och leta efter en parkeringsplats.

Med allt detta så borde det inte finnas någon som helst möjlighet att uppfylla målet:
”Fossilbränslefritt Botkyrka senast år 2030”. Men tack vare den tekniska utvecklingen med självkörande fordon och eldrift av dessa, kan en teknisk revolution skönjas som 2030 åtminstone har påbörjats, en framtid med fossilfria självkörande fordon med olika ägandeformer. Även kollektivtrafiken kommer att baseras på denna teknikutveckling.

Lars Johansson (L)