Liberalerna och Centerpartiet: Hågelby måste utvecklas i samspel med den historiska miljön i området

Måndag 10 oktober 2016

Om vi hade haft yrkanderätt så hade vi yrkat att:

Motionen anses besvarad med vad som nedan anförs.

Motivering

Liberalerna och Centerpartiet har en annan syn på Håglebyområdet än såväl den röd/gröna majoriteten som Moderaterna. Under lång tid tillbaka ansåg alla politiska partier i Botkyrka att det gamla kulturlandskapet vid Hågelby var ovärderligt och man även med hänsyn till de gröna kilarna måste bevara detta.

Vi inser att det i längden inte går att göra museum av detta centrala område i kommunen, det måste utvecklas på ett grönt och hållbart sätt för att de norra och södra delarna av kommunen ska kunna växa ihop. Men en sådan integration gynnas inte, om man nu ska upplåta det mesta av marken för att privata aktörer, som ska göra stora vinster på stugor för billig övernattning i Storstockholmsområdet. Vi vill se en utveckling av Hågelby som fungerar i samspel med naturen och miljön.

Vi i Liberalerna och i Centerpartiet anser att kommunen till att börja med ska upplåta mark för att bygga småhus i områdets norra del. Vi behöver öka vårt bostadsbyggande och då framförallt det som efterfrågas av så många. Denna brist på tomter för småhusbebyggelse har redan nu lett fram till tomtpriser i Botkyrka som överstiger kostnaden för själva huset.

Moderaternas motion öppnar förvisso upp möjligheten för möjligheten till bostäder, vilket är bra, men samtidigt så står partiet också bakom majoritetens förslag om att området ska utvecklas som ett besöksmål enligt ”Ekotopia” konceptet. Därmed kan vi inte bifalla motionen. Å andra sidan kan vi inte heller stå bakom majoritens förslag som utesluter bostäder på området.

Mot denna bakgrund anser vi att motionen ska anses besvarad med vad vi anfört.
Lars Johansson (L)

Robert Steffens (C)