Den nya gång- och cykelvägen mellan Riksten och Lida är på gång

Torsdag 15 juni 2023

Den nya gång- och cykelvägen mellan Riksten och Lida är på gång. Ett projekt som Liberalerna motionerade om 2013 och som bifölls, och som nu är full gång att bli verklighet, finns några saker fortfarande arbetas lite med.  Politiken är verkligen ett maratonlopp, och ibland tar det tid att förverkliga våra visioner.

Motionen från 2013, där vi lyfte frågan om en gång- och cykelväg mellan Rikstens Friluftsstad och Lida Friluftsgård som fick bifall. Trots att avståndet mellan dessa två platser är relativt kort, var kopplingen mellan dem tidigare ytterst vag.

Snart kan alla invånare och besökare i Botkyrka enkelt ta sig mellan Riksten och Lida, utan att behöva ta bilen. Den nya cykelväg kommer göra det enkelt och tryggt att röra sig mellan dessa två områden och är ett steg i rätt riktning för att främja en hållbar och aktiv livsstil. Detta är också ett bra exempel på hur vi arbetar för att göra Botkyrka till en mer tillgänglig och cykelvänlig kommun.

Vi vill avsluta med ett citat från vårt kommunalråd, Ing-Marie Viklund:

Politik handlar om att skapa möjligheter och tillgänglighet för alla. Med denna nya cykelväg, kommer vi att göra både Riksten och Lida mer tillgängliga för alla i Tullinge.

Vi hoppas att den nya gång- och cykelvägen mellan Riksten och Lida kommer att uppmuntra fler människor att cykla, promenera och upptäcka allt det vackra som Botkyrka har att erbjuda. Vi ses vid invigningen!

Vår motion från 2013