Ny vårdcentral till Norsborg

Torsdag 10 juni 2021

En ny vårdcentral (husläkarmottagning) planerar öppna i Botkyrka. Hälso- och sjukvårdsnämndens Avtalsutskott beslutade på onsdagen den 2 juni godkänna ansökan om en ny vårdverksamhet på Tomtebergavägen 4-6 i Botkyrka kommun. Vårdcentralen blir den fjärde i närområdet och den sjunde i kommunen. Det blir den första privata vårdcentralen i Norsborg och den andra i Botkyrka kommun.

– Den trygga långsiktiga vården ska finnas nära invånarna i vardagen. Vårdcentralerna kommer få en ännu viktigare roll framöver, med husläkarna och hela teamet –distriktssköterska, psykolog, dietist, med flera viktiga kompetenser. Vi satsar på en utbyggd primärvård och ännu en vårdcentral i Botkyrka är ett viktigt exempel på det, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L).

– Det känns glädjande att vi får ytterligare en vårdcentral i norra delen av kommunen. Det ökar tillgängligheten till vård för Botkyrkaborna, säger kommunalrådet för Botkyrka Ing-Marie Viklund (L).

Den nya vårdcentralen blir den sjunde i Botkyrka kommun, och den 221:e i Region Stockholm totalt. Husläkarmottagningen planeras att öppnas under hösten.

Läs pressmeddelandet här