Är kommunledningen öppen för polisstation i Norra Botkyrka?

Torsdag 30 mars 2017

Till kommunstyrelsens ordförande angående en polisstation i Norra Botkyrka

Den senaste tiden har vi sett flera upprepade våldshändelser i utsatta förortsområden. Botkyrka är därvid inget undantag. Liberalerna anser att detta kräver en ökad polisiär närvaro och vi har därför på riksnivå föreslagit fler poliser kompletterat med ordningsvakter. Det är också viktigt att den polisiära närvaron kan stärkas av att polisen alltid är nära och inte tvingas rycka ut längre sträckor för att nå en kommundel. Därför måste landets polisledning ta initiativ till att bygga en polisstation i Norra Botkyrka.

Botkyrka är en av de få kommuner som fått fler poliser i samband med polisens omorganisation. Det är bra och vi har kunnat läsa i media att polisen har kunnat göra fler beslag av t ex vapen och narkotika i kommunen. För att ytterligare öka den polisiära närvaron bör en polisstation byggas/inrättas  i Norra Botkyrka.

Som ovan nämnts är en polisstation inget som kommunen själv kan besluta om. Men kommunen kan genom att aktivt uppvakta polisledningen på såväl nationell som regional nivå visa på att en polisstation behövs i Norra Botkyrka.

Liberalerna Botkyrka arbetar för att ett förvaltningshus ska byggas i Norra Botkyrka som ett alternativ och komplement till ett samlat kommunhus i Tumba. Vi tycker att den röd/gröna majoriteten ska tänka om och påbörja planeringen av ett förvaltningshus i Norra Botkyrka. Ett sådant hus skulle, förutom kommunala förvaltningar, kunna inrymma en polisstation. Norra Botkyrka får då fler arbetsplatser samtidigt som den polisiära närvaron ökar. Det kommer att öka medborgarnas trygghet.

Mot bakgrund av ovanstående skulle jag vilja ställa följande fråga till kommunstyrelsens ordförande:

1. Är kommunen beredd att ta kontakt och uppvakta polismyndigheten med syfte att få en polisstation till stånd i Norra Botkyrka?

Lars Johansson
Lars Johansson gruppledare för Liberalerna Botkyrka