Slutreplik om Albys Hjärtas mötesplats för äldre

Insändare

Lördag 8 juni 2024

Vår slutreplik som svar på moderate ordföranden i vård- och omsorgsnämndens svar på vår ursprungsinsändare om Albys Hjärta. Publicerad i Mitt i Botkyrka nr.23 7-9 juni 2024

Albys Hjärta är en viktig mötesplats för seniorer med gemensamma soppluncher, aktiviteter och sociala evenemang. Liberalerna har tagit del av den oro som finns hos medborgare och volontärer för att verksamheten bedrivs som temporärt projekt ett halvår i taget. Vi har därmed sett att det är viktigt att ett beslut tas för att mötesplatsen blir permanent. Detta har Liberalerna uttryckt i sociala medier, som insändare i Mitti och som ett förslag till beslut i vård- och omsorgsnämnden i april. Tyvärr avslog Moderaterna vårt förslag.

I sitt svar på vår insändare hävdar Moderaterna att Liberalerna sprider oro och desinformation (!). Det är inte sant. Vi har gjort det som ett konstruktivt oppositionsparti ska göra: vi fångar upp frågor som är viktiga för medborgare och kommer med förslag i ansvarig nämnd så att beslut kan tas. Dock uttrycker Moderaterna stöd för att Albys Hjärta blir en permanent mötesplats. Vi välkomnar det beskedet men tycker det är beklagligt att det inte kommer som ett beslut i nämnden, som vi föreslagit, utan som en insändare.

Liberalerna kommer fortsatt ta upp och driva frågor som är viktiga för botkyrkaborna, och när löften från styret ges kommer vi att bevaka att det också blir verklighet i budget och verksamhet.

Gunilla Wolfbrandt, ledamot i vård- och omsorgsnämnden för Liberalerna i Botkyrka

Lena Wiström, liberal medlem och Albybo som frekvent besöker mötesplatsen Albys Hjärta

Ing-Marie Viklund, gruppledare för Liberalerna i Botkyrka