Tullinges busslinjer måste bevaras och utvecklas

Tullingebor vill resa hållbart

Fredag 6 oktober 2023

En förutsättning för att människor ska kunna resa hållbart är en pålitlig kollektivtrafik. Därför är det senaste förslaget på trafikförändringar och pendelstrul katastrofala.

Buss 722 – föreslås av regionen att läggas ner

Den behövs och skall inte läggas ner. Buss 722 behöver passa tågen som går till och från Stockholm i kvartstrafik. Det är många ungdomar som bor i området som reser till skolan i Stockholm. Alla Tullingebor som jobbpendlar behöver en passande buss till tåget. Även pensionärer som har aktiviteter i stan, handlar mat eller besöker vårdcentralen i Tullinge samt besökare till Tullinge kyrka och kyrkogården. Förändringarna av buss 723 och 713 gör det hela än värre.

Buss 721 – behöver förstärkas

Riksten har redan nu över 3000 invånare. De som har flyttat in i området har blivit lovade goda kommunikationer in till Stockholm. Buss 721 ska passa till och från tågen till Stockholm och det måste finnas en snabblinje under högtrafik.

Pendeltåget – måste fungera för Tullingeborna

Pendelstrulet måste också upphöra! Den välbefolkade Södertäljelinjen måste åtminstone ha kvartstrafik. För övrigt bör Tullinge station få en andra entré.

Du har chansen att påverka, skicka till SL och säg vad du tycker. Skanna QR- koden eller gå in via den här länken https://mitt.sl.se/sv/kundservice/kundservice-online/formular?fbclid=IwAR0yPigmY9nv86SoVl_0d94SLJgOjvdjjDUOL9UfZyDP21HDpT3a8tvhp-I