Uttalande från Mittensamarbetet

Onsdag 18 oktober 2023

Idag har Kristdemokraterna beslutat att lämna Mittensamarbetet i Botkyrka. Detta har lett till att Moderaterna tillsammans med vildarna, Tullingepartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har ett förslag på nytt styre i kommunen.

Vår gruppledare Ing-Marie Viklund kommentarer:

Politiska vildar med oklar lojalitet kan aldrig vara den grund ett politiskt styre kan vila på. Med alla utmaningar Botkyrka står inför är detta mycket dåliga nyheter

Vårt uttalande tillsammans med de partier som är kvar i Mittensamarbetet; Socialdemokraterna och Miljöpartiet De Gröna:

Vi beklagar situationen.

Vi ser att vildarna och Moderaterna kan vaska fram ett högerkonservativt förslag som de kanske får igenom i fullmäktige.

Det är ett instabilt styre beroende av Sverigedemokraterna som riskerar att få stora svårigheter framöver.

Detta är ett svek mot Botkyrkaborna. De har inte röstat för det här.

Vi är alltid beredda att ta ansvar.

Läs om nyheten här