Vill satsa på småbostäder i Hågelby där kulturlandskapet är intakt

Torsdag 7 april 2016

Under lång tid tillbaka ansåg alla politiska partier i Botkyrka att det gamla kulturlandskapet vid Hågelby var ovärderligt och man även med hänsyn till de gröna kilarna måste bevara detta.

Nu inser vi att det inte i längden går att göra museum av detta centrala område i kommunen måste, på ett grönt och hållbart sätt utvecklas för att de norra och södra delarna av kommunen ska kunna växa ihop. Men en sådan integration gynnas inte om man nu ska upplåta det mesta av marken för att privata aktörer ska göra stora vinster på stugor för billig övernattning i Storstockholmsområdet. Vi vill se en uteveckling av Hågelby som fungerar i samspel med naturen och miljön.

Även de övriga tävlingsbidragen gynnar inte utvecklingen för Botkyrka. På grund av bristande finansiering riskerar dessa däremot att bli ytterligare en stor belastning för Botkyrkas plågade skattebetalare. Redan när det gäller ”vinnaren” av denna tävling, ”Ekotopia”, framstår ihåligheten av hela denna markanvisningstävling i klar belysning.

Här är det Skanska som ska bygga, men har inget intresse att vara med att driva verksamheten. Det finns bara någon slags förhoppning om att det framöver ska uppenbara sig en hågad finansiär som vill stödja en verksamhet som redan tidigare har prövats och inte har varit framgångsrik. Värt att notera är också att WSP, i sitt utlåtande, lägger ”Ekotopias genomförbarhet på nivån ”Låg”.

Utöver detta så har vi fortfarande ingen trafiklösning i sikte hur den ökande trafiken ska kunna klaras med den redan idag överbelastade Hågelbyleden. Alla dessa attraktiva besöksmål som man tänker sig skulle bara leda till totalkaos på Hågelbyleden. Man väljer heller inte att redovisa parkeringslösningar på idéskisserna, vilket vi tycker är något missvisande.

Vi i Liberalerna och i Centerpartiet anser att kommunen till att börja med upplåta mark för att bygga småhus i områdets norra del. Vi behöver öka vårt bostadsbyggande och då framförallt det som efterfrågas av så många. Denna brist på tomter för småhusbebyggelse har redan nu lett fram till tomtpriser i Botkyrka som överstiger kostnaden för själva huset.

Om vi hade haft yrkanderätt så hade vi yrkat att

1. Ordförandeförslaget avslås.
  2. Att ett nytt uppdrag för utveckling av Hågelby tas fram i enlighet med vad nedan anförs.

Lars Johansson (L)

Robert Steffens (C)