Liberalerna oroar sig för kommunens ekonomiska utveckling, ljusglimtarna åt sidan

Måndag 11 april 2016

Årsredovisiningen är ett dokument som nästan är lika viktigt som ettårs- eller flerårsplanen. Detta eftersom vi i årsredovisningen får se resultatet av hur skattepengarna använts. Den borde användas mer som referens i hur man lägger upp planeringen för den kommunala verksamheten framåt och inte ses som en ”information” som det sägs i ordförandeförslaget

2015 års årsredovisning visar på ett överskott på 27 miljoner kronor. Detta är betydligt mindre än tidigare års överskott, men samtidigt är det viktigt att betona att en kommun aldrig får ha som mål att lämna ett för stort överskott, även om ett något större överskott borde vara önskvärt för att kommunallagens balanskrav.

Skatteintäkterna blev 26 miljoner kronor lägre än budgeterat, vilket är ororoande. Under 2015 ökade sysselsättningen i Sverige och BNP ökade. Men detta ger inte avtryck i Botkyrka.

Nämndernas nettokostnader visar ett underskott för 2015. 2014 var det ett överskott. Och detta är inte bra.,

Som Liberalerna påpekat under en rad år är det inte bra att skattekraften i kommunen hela tiden minskar. Nu når den bara upp till 86,4 procent av rikssnittet. Ett mål måste vara att långsiktigt ökat skattekraften i kommunen och inte bara lita till att utjämningsbidrag ska ordna balansen i ekonomin. Kommunen borde investera mer i arbetsplatser och försöka locka hit företag för att därmed kunna öka skattekraften.

Positivt är det dock att kostnadsökningen inte var lika stor 2015 som 2014. 4,4 procent jämfört med 7,0 procent under året innan. Samtidigt som verksamhetens intäkter ökar, vilket är bra. Men i ett läge med mycket låg inflation i Sverige så är en så här stor kostnadsutveckling i Botkyrka ändå orimlig. Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige bör därför ge kommunledningsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett åtgärdspaket för att bromsa kostnadsutvecklingen. Målet borde istället vara att högst 95 procent av intäkterna går till driften.

Vi kan också konstatera att sjukfrånvaron bland de anställda ökar. Den ligger nu på 7,5 procent och den ligger högre än länssnittet. Detta är att beklaga och kraft måste läggas på att minska sjukfrånvaron.

På investeringssidan vet vi att kommunen i flera år haft stora kostnader för investeringar. Alldeles för stora som tvingat fram ökad upplåning. Bekymmersamt är att självfinansieringsgraden minskat.

Slutligen kan vi konstatera att när det gäller låneskulden och dess utveckling så har kommunen i sig själv inte så stora skulder, även om de ökade under 2015. Den största andelen ligger i kommunala bolag och där återfinns också den allra största delen av kommunens borgensåttagande. Liberalerna anser att kommunens låneskuld långsiktigt måste minska. Vi anser att den s.k. internbankens roll och funktion måste utvärderas samt klargöras om den ska vara kvar.

Lars Johansson (L)

larsjsodrasidan-150x150