Albys Hjärta – mötesplatsen som berikar livet för Botkyrkas årsrika

Tisdag 5 mars 2024

I hjärtat av Alby driver Botkyrka kommun, med hjälp av dedikerade volontärer, en uppskattad samlingsplats för individer över 60 år. Albys Hjärta som mötesplatsen i Alby, kallas, har blivit en central punkt för social samvaro, lärande och aktivt åldrande.

Ett rikt utbud av aktiviteter

Varje vardag erbjuds ett varierat program av aktiviteter designade för att stimulera både kropp och sinne:

• Fysisk träning för att främja hälsa och välbefinnande.
  • Spel och hobbyverksamhet som skapar glädje och stimulerar kreativiteten.
  • Utflykter som utforskar det lokala kulturarvet och naturen.

Dessutom gästas Mötesplatsen regelbundet av professionell vårdpersonal från närliggande vårdcentraler, vilket erbjuder en unik tillgång till hälsorådgivning och stöd.

Gemenskap över en måltid

En av veckans höjdpunkter är den gemensamma sopplunchen varje fredag, ett tillfälle som förenar nytta med nöje genom näringsrik mat och social samvaro. Efter lunchen följer en omgång prickkastning, en favoritaktivitet som lockar fram både skratt och tävlingsanda.

Lena Wiström vår medlem är med i tävlingen

Ett Besök av liberalernas gruppledare

Det var med stor glädje de välkomnade Ing-Marie Viklund, Liberalernas gruppledare, och Lena Wistam, långvarig medlem och Albybo, till Mötesplats Alby. Deras närvaro bidrog till den varma och inbjudande atmosfären, där samtal om både lokala frågor och livets goda flödade fritt.

Varför mötesplats Alby måste Bli permanent

Mötesplats Alby är idag ett projekt som drivs sex månader i taget, men det är dags att erkänna dess värde och göra det till en permanent del av Botkyrkas arbete för årsrika. Här är några skäl till varför:

• Förbättrad livskvalitet: Regelbundna sociala interaktioner och aktiviteter bidrar till en högre livskvalitet för de årsrika.
  • Förebyggande av ensamhet: Ensamhet är en växande utmaning bland äldre. Mötesplatser som Alby motverkar detta effektivt.
  • Hälsopromotion: Genom att integrera fysisk aktivitet och tillgång till vårdtjänster främjas en bättre hälsa.
  • Samhällsengagemang: Aktiviteter som involverar årsrika i samhället stärker känslan av tillhörighet och engagemang.

Liberalerna i Botkyrka är övertygade om att satsningar i mötesplatser som Alby inte bara berikar livet för våra årsrika medborgare utan också stärker samhället i stort. Det är därför vi står fast vid vår övertygelse om att göra Mötesplats Alby till en permanent resurs i vår gemenskap.