Stoppa fakturakaoset – Botkyrkaborna ska inte betala för kommunens misslyckande

Fredag 8 mars 2024

Ett åtagande för rättvisa och transparens

Liberalerna Botkyrka tar ställning mot de oväntade inkassokraven som skickats ut till medborgarna efter övergången till ett nytt ekonomisystem under 2023. Det finns en oro och förvirring detta har orsakat och därför måste kommunen gör allt de kan för att återställa förtroendet genom konkreta åtgärder.

Varför detta initiativ är viktigt

Oväntade inkassokrav kan skapa ekonomisk osäkerhet och stress för individer. Genom att agera snabbt och effektivt visar vi att vi står upp för Botkyrkas invånares rättigheter och strävar efter en transparent hantering.

Våra förslag till åtgärder kommunen måsta ta:

• Utredning av lagligheten: Granska om det är rätt att kräva betalning för uteblivna fakturor.
  • Ursäkt till medborgarna: Skicka en officiell ursäkt och förklaring till alla berörda.
  • Stöd och hjälp: Erbjuda personlig hjälp till de som riskerar att påverkas negativt.
  • Transparent kommunikation: Omedelbart skicka ut alla uteblivna fakturor med klar förklaring.
  • Stoppa inkassokrav: Begär att alla pågående inkassoprocesser pausas tills vidare.
  • Kontinuerlig återrapportering: Uppdatera medborgarna och styrelsen om utvecklingen och åtgärder.

Liberalerna i Botkyrka är engagerade i att lösa de problem som uppstått på grund av de senaste administrativa misstagen med fakturor och inkassokrav. Vårt ledamotsinitiativ är ett steg mot en mer rättvis och transparent hantering, för återställa förtroendet.

Läs vårt ledamotsinitiativ här

Här kan du läsa det nya styrets tama svar och avslag  på vårt initiativ och vårt yrkande vi la på kommunstyrelsen 15 april där vi anser kommunen måste göra mycket mer