Botkyrka behöver ett eget Pride-tåg!

Debattartikel

Måndag 11 mars 2024

Publicerad i Mitt i Botkyrka 8 mars 2024

Sverige är ett av världens mest toleranta länder, med hög acceptans för olika livsval i kärlek och familjebildning. Men tyvärr speglas inte detta i vår kommun. I kartläggningen ”Ung i Botkyrka”, som gjordes bland kommunens 15-åringar, ställdes frågor kring såväl utbredningen av hedersnormer som inställningen till lagstadgade friheter och rättigheter, inklusive homosexuellas rättigheter. Tjugonio procent av alla killar var negativa till samkönade äktenskap; bland de som levde i en hederskontext var hela 51 % negativa! Icke-binära personer var också i hög grad utsatta för hedersförtryck. Siffrorna bekräftar individuella berättelser från unga i Botkyrka, som inte kan vara öppna med sin läggning och personlighet utan att riskera trakasserier och våld – ofta från den egna familjen och släkten. Detta är oacceptabelt. Arbetet med att bekämpa homo- och transfobi måste få högsta prioritet!

Ett tydligt ställningstagande från kommunens sida vore att arrangera en Pride-parad. Det är beklagligt att Botkyrka inte har ett riktigt regnbågsfirande! Ett starkt politiskt fokus på HBTQI-personers rättigheter formulerades i den vision som Mittensamarbetet, med Liberalerna, enades om efter valet. Tyvärr avbröts allt av maktskiftet för tre månader sedan. Det är med sorg Liberalerna ser att arbetet gått om intet. Vår kamp för HBTQI-personers rättigheter fortsätter, trots att vi nu är i opposition. Vår uppmaning till det nya styret är därför: Vi vill se en Pride-parad i Botkyrka under 2024!

Ing-Marie Viklund

Gruppledare för Liberalerna Botkyrka