Vi kan inte spara på våra barn och unga

Onsdag 20 mars 2024

Vi står helhjärtat bakom kampanjen Sluta spara på våra skolor. Vi tror på kraften i utbildning och dess förmåga att öppna dörrar till nya möjligheter och friheter. Vår vision är klar: Vi måste investera i våra skolor, inte skära ner på dem.

Vår insats för kvalitativ utbildning

Vi har under vår tid i kommunledningen aktivt arbetat mot förslag på besparingar i skolan. Fanns det effektiviseringar skulle det förstås göras. Men då vi såg dessa möjligheter inte funnits senaste två åren har satt vi också i budgeten senaste två åren 0% generella  ”effektiviseringar” inom skolväsendet. Vårt motstånd bygger på en enkel sanning:

• Inga nedskärningar: Det finns inga generella ”effektiviseringar” kvar att göra utan det kommer bara leda till nedskärningar i personal och försämrad utbildningskvalitet och därför måste det nu stoppas.
  • Kvalitet före kvantitet: Att investera i utbildning är att investera i framtiden. Vi tror på välutbildade lärare, tidiga stödinsatser och tillgång till moderna och fysiska  läromedel.

Skydda våra skolor från effektiviseringskrav framtill 2030

Vi backar kampanjen för att skydda Botkyrkas skolor från effektiviseringskrav till 2030. Vårt mål är att säkerställa en stabil och trygg finansiering som möjliggör högkvalitativ utbildning för alla elever. Detta inkluderar:

• Stärka lärarnas ställning: Genom att erbjuda konkurrenskraftiga löner och goda arbetsvillkor attraherar vi och behåller de bästa pedagogerna.
  • Individuellt stöd: Investeringar i specialpedagogik och individanpassade läromedel för att tillgodose alla elevers behov och förmågor.

En uppmaning till gemensam handling

Vi uppmanar alla andra partier i Botkyrka att ställa sig bakom vår vision för skolan. Genom att skriva under namninsamlingen visar du som Botkyrkabo ditt stöd för en utbildningspolitik som ser längre än till nästa budgetår. Ditt stöd är avgörande för att skapa en framtid där alla barn och unga i Botkyrka har tillgång till den utbildning de förtjänar.

Tillsammans för en ljusare framtid

Vår insats stannar inte vid politiska löften. Vi arbetar varje dag för att omsätta dessa ord i handling. Genom att engagera oss tillsammans kan vi bygga ett starkare och mer inkluderande samhälle. Ett samhälle där utbildning står i centrum och där varje barns potential kan förverkligas. Din röst och ditt engagemang är viktiga. Låt oss tillsammans kämpa för en bättre framtid för Botkyrkas skolor.

Läs mer om vår skolpolitik här