Svarslösa inför våra funderingar

Slutreplik

Torsdag 2 november 2023

Slutrepliken publicerad på Mitt i Botkyrkas webbplats 2 november 2023

Varför svarar inte Moderaterna och den partilöse fullmäktigeordföranden på vårt grundläggande problem om att det är partilösa vildar som ligger till grund för den nya konstellationen? Det finns en inbyggd osäkerhet när en partilös vilde inte kan närvara vid ett kommunfullmäktigemöte eftersom en socialdemokrat då träder in som ledamot. Om de inte ser något problem med detta kan de väl tala om varför detta inte är ett problem.

Det har inte alls varit “politiskt kaos” i kommunen i över ett år så som Stina Lundgren och Marcus Ekman påstår. Instabiliteten uppstod istället när de sex ledamöterna lämnade Socialdemokraterna och kvarstod i fullmäktige istället för att, som det står i den kandidatförsäkran som de undertecknat, lämna samtliga politiska uppdrag inklusive de i fullmäktige.

Enligt deras replik påstår de att nuvarande styret inte har gjort något för att öka tryggheten i kommunen. Men de glömmer då bort att kommunstyrelsens ordförande på ett fullmäktige i april öppet bjöd in alla partier till ett handslag för trygghet och att komma med förslag på hur vi tillsammans kan lösa det eskalerande gängvåldet. Detta om något tyder väl på att trygghetsfrågan är en prioriterad fråga som vi vill ha ett gemensamt ansvar kring. Noterbart är dock att vi inte fick något gehör från bland annat Moderaterna. Hur kommer det sig?

De påstår också att vi inte har utfört någon politik det senaste året. Men samtliga nämnder har kunnat genomföra sina beslutsgångar på vanligt sätt. Alla beslut har kunnat fattas. Ett exempel på satsning är skoförmån för anställda inom vården. Därtill har flera utredningar gjorts som nu ligger till grund för vårt budgetförslag för 2024, som till exempel höjning av personalens friskvårdsbidrag och hur vi ska ta bort effektiviseringarna på utbildningsnämnden. Mer som har beslutats om är till exempel förnyat samverkansöverenskommelsen med Polisen m.fl.; Initierat uppdrag att kartlägga antidemokratiska rörelser i kommunen; Vi har också påbörjat arbete med ny näringslivsstrategi, där trygghet för företag är en viktig del; Fortsatt projektet med att tillgängliggöra Tullingesjön vid Tullinge strand genom exempelvis fler allmänna bryggor.

Det påtalas att vi tre partier bara har 22 mandat i kommunfullmäktige. Enligt Botkyrkabornas vilja i valet 2022 har vi 28 mandat tillsammans. Exakt lika många mandat som Moderaterna, Tullingepartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet har. Enda anledningen till att dessa partier lyckas är att de sex partilösa inte respekterar att det sitter på socialdemokratiska mandat. De partilösas egna folkliga mandat är ytterst begränsat. Antal personkryss samlat för vildarna skulle inte ens nå 2-procent-spärren till kommunfullmäktige.

Den moderate Lundgren och den partilöse Ekman skriver att de är övertygande om att en stor majoritet av Botkyrkaborna ser fram emot deras förslag till styre. Detta kan de omöjligt veta, det enda vi vet är vad Botkyrkaborna tyckte i samband med valet 2022. Vid nästa val får vi veta vad Botkyrkaborna har tyckt om denna mandatperiod.

Emanuel Ksiazkiewicz, Gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka

Niklas Gladh, Gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Botkyrka