L: Botkyrka nästa anhalt för vaccinkampanjen

Pressmeddelande

Måndag 14 mars 2022

Botkyrka blir nästa anhalt för kampanjen Hela Stockholm mot pandemin. På plats i Botkyrka finns under veckorna 11—14 sex vaccinbussar samt ett antal flerspråkiga hälsoinformatörer.

– Den här kampanjen har, sedan starten i januari, med jämna mellanrum skiftat geografiskt fokus. Nu är det Botkyrkas tur och jag hoppas att kampanjen kan leda till att öka antalet vaccinationer samt bidra till ökad kunskap om vaccinens nytta både för individen och för hela samhället, säger Anna Starbrink (L) hälso- och sjukvårdsregionråd.

Regionrådet Anna Starbrink (L) betonar att pandemin inte är över. Det är tvärtom viktigt, menar hon, att vi fortsätter att öka vaccinationsgraden i hela Region Stockholm. I vissa områden, däribland Botkyrka, är vaccinationsgraden förhållandevis låg vilket gör boende extra sårbara för eventuella nya smittvågor och virusvarianter.

– Det är viktigt att vi inte slappnar av. Jag träffar ofta läkare och annan vårdpersonal som vittnar om att läget visserligen är bättre än tidigare, men som samtidigt betonar att vi måste fortsätta ta solidariskt ansvar genom att ta våra rekommenderade doser. Vaccinet är vårt viktigaste vapen för att hålla nere smittan. Det gäller i Botkyrka såväl som i övriga Stockholmsområdet, säger Anna Starbrink (L) hälso- och sjukvårdsregionråd.

MER INFORMATION

De sex mobila vaccinationsbussarna kommer att finnas här:

Alby, Albyvägen 3-5
Måndag-fredag kl. 10.00-17.00, lördag-söndag kl. 10.00-15.00

Fittja, Värdshusvägen 5
Onsdag-torsdag kl. 10.00-17.00

Hallunda, Hallunda torg 2
Måndag-fredag kl. 10.00-17.00, lördag-söndag kl. 10.00-15.00

ICA Maxi Botkyrka, Kumla gårdsväg 30
Lördag-söndag kl. 10.00-15.00

Storvreten, Storvretsvägen 13
Måndag-tisdag kl. 10.00-17.00

Tumba, Munkhättevägen 45
Onsdag-fredag kl. 12.00-19.00, lördag-söndag kl. 10.00-15.00

Flerspråkiga hälsoinformatörer kommer också att finnas i anslutning till bussarna i området. Hälsoinformatörerna kan samtala om frågor runt vaccin, covid-19 och mer praktiska frågor som kan finnas runt vaccination.