Liberalerna i Botkyrka går till val som ett självständigt och frimodigt parti

Pressmeddelande

Måndag 7 mars 2022

Den 12 februari hade Liberalerna i Botkyrka sitt årsmöte där Sofia Johansson omvaldes till föreningens ordförande.  I december antogs partiets kommunfullmäktigelista inför valet 2022. Den präglas av stabilitet och förnyelse med politisk fokus på egenmakt, frihet och framtidstro. Listan toppas av tre kvinnor; Ing-Marie Viklund, Sofia Johansson och Heléne Wåhleman.

Den 12 februari samlades Botkyrkaliberalerna för årsmöte där vi gick igenom året som varit och satt planering för valåret. Sofia Johansson valdes om till föreningens ordförande. Inför valåret valde årsmötet uttala följande:

2022 är ett valår och Liberaler i Botkyrka går till val på en stark reformagenda för att på allvar ta itu med Botkyrkas utmaningar.

Liberalerna valde sedan 2018 att forma en Mittenmajoritet i Botkyrka tillsammans med S, KD, MP och C. Detta för att kunna lägga kraft bakom orden och kunna påverka Botkyrkas utveckling på riktigt. Vi har kunnat genomföra ett flertal liberala reformer som gjort kommunen bättre men mycket arbete återstår. Botkyrka har rejäla utmaningar att ta tag i för att på allvar kunna bli det självklara valet för människor att både flytta och bo kvar i. För detta krävs liberal politik som tänker framåt och vågar utmana

Liberalerna går till val som ett självständigt och frimodigt parti och söker mandat för att kunna påverka Botkyrka i en mer frihetlig riktning där kommuninvånarna ges egenmakt och där kommunens attraktionskraft ökar. Vi är därför villiga att samregera med alla partier som är öppna för de liberala idéerna och som omfamnar demokrati och humanismens grundvärderingar. I dagens Botkyrka innebär det samtliga partier utom ytterkantspartierna, dvs Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Vi är inte ett parti som bara pratar utan vi är också beredda att ta ansvar och försöka genomföra det vi lovar.

Den omvalde föreningsordförande Sofia Johansson som också är andranamnet på kommunfullmäktigelistan och idag förste vice ordförande i Utbildningsnämnden. Har en masterexamen i arkeologi.

–     Jag har stor ödmjukhet inför att få medlemmarnas förtroende leda partiföreningen i valrörelsen och stå på andraplats på kommunfullmäktigelistan. Vi har en lång och tuff valrörelse för att visa Botkyrkaborna vi har den bästa politiken för kommunen framåt, säger Sofia Johansson, omvald föreningsordförande för Liberalerna Botkyrka

Kommunfullmäktigelistan 2022 toppas av tre kvinnor med förnyelse och stabilitet

I december antogs vår kommunfullmäktigelista och den toppas av Ing-Marie Viklund, Sofia Johansson och Heléne Wåhleman. Listan innebär både stabilitet och förnyelse jämfört med förra valet, med tre nya kandidater på de 10 första platserna. Det som inte är nytt för oss liberaler är att skolan går först.

Toppnamnet Ing-Marie Viklund är idag bland annat gruppledare och kommunalråd för Liberalerna och ordförande i Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden. Ing-Marie kom in kommunfullmäktige efter valet 2018 och blev förste vice ordförande i Utbildningsnämnden, för senare bli gruppledare och kommunalråd för partiet. Hon har en doktorsexamen i medicinsk vetenskap och bakgrund från kommunikationsbranschen.

–     Jag känner mig glad och hedrad över att ha fått förtroende att vara Liberalernas förstanamn i kommunvalet. Jag ser fram emot att kämpa för mer egenmakt, frihet och framtidstro för alla Botkyrkabor. Jag ger mig inte förrän Botkyrka är en trygg plats för alla invånare att skapa sig ett gott liv i, säger Ing-Marie Viklund

Heléne Wåhleman , på plats 3, är skolledare och från Tumba. Heléne sitter idag som ledamot i kommunfullmäktige och socialnämnden och dess barnutskott. På plats fyra är Ali Barhoon, ersättare i Kultur- och fritidsnämnden, på plats fem hittar vi Birgit Hellgren, ersättare i kommunfullmäktige och ledamot i Samhällsbyggnadsnämnden.

Hela kommunfullmäktigevalsedeln samt presentation av våra kandidater finns på denna länk.

Läs vårt valprogram här