Liberalerna fortsätter ställa frågor om fakturakaoset i Botkyrka

Måndag 29 april 2024

Ett pågående engagemang för klarhet och åtgärder

Under början av 2023 upplevde Botkyrka kommun stora problem när man bytte ekonomisystem, vilket ledde till uteblivna e-fakturor för tusentals invånare. Problemen resulterade i oönskade inkassokrav. Liberalerna har sedan tidigt i år drivit frågan och krävt svar från kommunledningen. Trots initiala initiativ så fick vi ett otillfredsställande svar från det nya styret, har vi nu tagit steget vidare genom att lämna in en interpellation i kommunfullmäktige.

Varför denna interpellation är viktig

Denna interpellation syftar till att uppmärksamma styrande  att alla berörda av fakturakaoset får en rättvis behandling och att kommunen tar fullt ansvar för de problem som har uppstått. Det handlar om mer än tekniska fel; det handlar om att återuppbygga förtroendet mellan kommunen och medborgarna.

Våra krav och förväntningar

• Fullständig redovisning: Vi begär en tydlig redovisning av antalet drabbade och de ekonomiska konsekvenserna.
  • Öppenhet och transparens: Vi förväntar oss att kommunen är öppen med vilka åtgärder som vidtas för att förhindra framtida problem.
  • Stöd till de drabbade: Det är avgörande att kommunen presenterar konkreta planer för hur man avser att stödja de som drabbats av fakturafelen.

Framtida åtgärder och kommunens ansvar

Vi förväntar oss ett konkret svar från kommunstyrelsens ordförande på våra frågor, samt en förklaring till de tidigare misslyckanden med att hålla situationen under kontroll. Vi står fast vid att invånarna i Botkyrka förtjänar en kommun som inte bara löser sina problem utan även lär av sina misstag för att förbättra framtida hantering.

Mer information

För ytterligare detaljer om våra förslag, åtgärder och den fullständiga texten till interpellationen.