Liberalt besök på Botkyrkas arbetsmarknadsenhet.

Fredag 4 mars 2022

Idag var Liberalerna på studiebesök på Botkyrka kommuns arbetsmarknadsenhet. På besöket var riksdagsledamot Malin Danielsson (L), ledamot i arbetsmarknadsutskottet i Riksdagen, och Ing-Marie Viklund (L), ordförande i arbetsmarknad- och vuxenutbildningsnämnden i Botkyrka kommun.  Besöket bestod av en rundvandring i enhetens lokaler och genomgång av verksamhetens olika delar och utmaning kommunen har haft med den lokala Arbetsförmedlingen på grund av tolkning i reformering av verksamheten på nationell nivå.

Botkyrka har väldigt omfattande arbete kring att nå de personer som är längst ifrån arbetsmarknaden. Arbete med feriepraktik är också något Botkyrka tycker är viktigt.  Nyligen höjde vi ersättning för feriepraktikanterna. Det viktigaste för oss är att fler unga får chansen till det där första jobbet på CV:n än att ha högsta ersättningen, men nu var ändå dags höja den.  Målet är kunna erbjuda 1350 platser.

– Botkyrka har ett imponerande arbete när det gäller att skapa möjlighet för feriepraktik för ungdomar. Jag tar också med mig behovet av en väl fungerande samverkan mellan arbetsförmedling och kommun för att fler som står utanför arbetsmarknaden ska få en fot in på ett jobb och den frihet det innebär att tjäna sina egna pengar. Det är en viktig del i reformeringen av arbetsförmedlingen som jag kommer följa nog i mitt uppdrag i riksdagen, Malin Danielsson, riksdagsledamot Liberalerna

-Det är givande att se hur arbetet bedrivs i praktiken utifrån det ramar vi i politiken sätter. Vi har en mycket kompetent arbetsmarknadsenhet som skapar verklig förändring för botkyrkaborna, Ing-Marie Viklund, kommunalråd, ordförande i arbetsmarknad- och vuxenutbildningsnämnden