Nu satsar vi på Tullingesjön

Onsdag 18 november 2020

Nu satsar vi på att få bättre tillgänglighet runt hela Tullingesjön, som är en av Botkyrkas pärlor. Nu har vi inom Mittenmajoriteten beslutat kommunen ska undersöka hur promenadmöjligheterna runt Tullingesjön kan bli bättre. Beslut om att bygga en solbrygga som allmänheten har tillgång till vid Tullinge Strand kommer också tas under 2021.

Frågan om att förbättra promenadmöjligheterna längst Tullingesjön är en fråga vi liberaler drivit sen början av 2000-talet. Därför är det extra glädjande att vi inom Mittenmajoriteten bett kommunen att titta på frågan hur tillgängligheten kan förbättras. Vår ambition är att på sikt få till en bra promenadmöjlighet runt hela sjön.

-Det är så glädjande att lägga detta uppdrag. Jag har länge tänkt att det finns så mycket mer vi skulle göra här, säger Ing-Marie Viklund, vik. kommunalråd för Liberalerna Botkyrka

Tullingesjön en av Botkyrkas pärlor

Under Coronatiden när många arbetar hemma, är det många som promenerar längst Tullinge Strand . Med ytterligare satsningar på området kan det bli så i allt högre grad bli en naturlig träffpunkt för lokalbefolkningen.

Uppdraget innebär att kommunen ska titta på de befintliga promenadmöjligheterna runt sjön och hur dessa kan bli bättre, med sikte på att få en sammanhängande gångväg runt hela sjön.

Solbrygga vid Tullinge Strand

Utöver det uppdraget kommer det även tas beslut om att bygga en solbrygga vid Tullinge Strand som allmänheten kan ta del av. Vi liberaler ser också gärna att det lokala civilsamhället involveras i det praktiska kring att underhålla solbryggan.

– Idag saknas möjlighet för allmänheten att direkt kunna ta del av Tullinge sjön. Det finns en hel del privata bryggor, men inget allmänheten har tillgång till. Därför är det glädjande att detta beslut kommer tas, säger Ing-Marie Viklund, vik. kommunalråd för Liberalerna Botkyrka

Läs mer här om budgeten i sin helhet här

Läs om vårt tidigare förslag kring solbrygga

Läs mer om Tullingesjön här och här om hur du kan ta dig runt idag