Liberalerna står upp för hållbar utveckling & förutsägbar samhällsplanering

Tisdag 16 april 2024

samhällsbyggnadsnämnden den 15 april 2024 agerade Liberalerna på två ärenden under sammanträdet. Ena var ärende om bygglov och andra var vi inte tror på en utbyggnad av Brantbrinks IP då den tar alldeles för mycket naturområden i anspråk.

Motstånd mot bygglov på Rudan 8

I det första ärendet tog Birgit Hellgren (L) ställning mot ett nytt bygglov för ett flerbostadshus på adressen Lignellsvägen 16. Trots tidigare komplikationer och rättsliga processer, där Mark- och miljööverdomstolen har slagit fast att området endast får bebyggas med ett enbostadshus för generationsboende, framfördes ett förslag om att ändra detta till ett flerbostadshus med 14 lägenheter. Vi argumenterade för att följa den bindande domen och avslog förslaget, vilket lyfter fram partiets engagemang för förutsägbar samhällsplanering

Bevarande av grönområden mot utbyggnad av Brantbrinks IP

Det andra ärendet involverade ett förslag om att utöka Brantbrinks IP med en ny 11-manna konstgräsplan, vilket skulle innebära avverkning av blandskog i ett populärt natur- och rekreationsområde. Vi motsatte sig även detta förslag, med hänvisning till områdets betydelse för lokal rekreation och miljö. Istället föreslog de att en ny plan kunde anläggas nära den nya Rikstensskolan i det växande bostadsområdet Riksten, där en ny skola också är planerad. Vår linje är att Tullinge ska utvecklas så att dess karaktär bevaras

Framtidsperspektiv

Liberalernas ställningstaganden i dessa ärenden återspeglar en djupgående respekt för både miljön och att följa långsiktiga planeringsstrategier. Med Birgit Hellgrens erfarenhet och engagemang fortsätter Liberalerna att vara en stark röst för hållbar utveckling i Botkyrka och förutsägbarhet i samhällsplaneringen.