Liberala segrar i vårändringsbudgeten

Torsdag 18 april 2024

I den nyss presenterade  vårändringsbudgeten återspeglas Liberalernas omsorg om utbildning, särskilt i osäkra tider som dessa. Vi står inför många utmaningar: inflation, ekonomisk nedgång, globala konflikter och en lokal våldsvåg, särskilt i kommuner som Botkyrka där besparingskrav tyvärr hotar skolans verksamhet utan Liberalernas i det lokala styret.

Satsning på skolan

Varje elev förtjänar en behörig lärare, och i Botkyrka, där vi ser oroligt påhur det nya styret lägger besparingskrav i nämndernas förutsättningar som sätter kvaliteten på undervisningen i fara, är detta mer avgörande än någonsin. Därför är Liberalernas initiativ att allokera en extra halv miljard till lärarlöner över hela landet inte bara en nationell prioritering utan även något vi hoppas räddar skolan från besparingar och vi uppmanar fortsatt det nya styret tänka om.

• Varför är detta viktigt? Kvalificerade lärare är ryggraden i framgångsrik undervisning. En sådan här satsning skyddar lärarnas positioner och säkerställer att Botkyrkas elever får den utbildning de förtjänar.

Bevarande av kvalitet trots budgetutmaningar

Liberalernas framgång i budgeten visar på en stark ställning mot det nedskärningshot som annars vilar över Botkyrkas skolor. Vi hoppas denna finansiella injektion bidrar vi slipper se större klasser, färre lärare och sänkt utbildningskvalitet.

Kraftfullt stöd trots oron för inflation och nedgång

Vi vet att osäkerheten i ekonomin kan leda till hårda slag mot kommunernas budgetar. Med Liberalernas insats ser vi till att investeringen i skolan blir en stabiliserande faktor även under ekonomiska svängningar.

Säkerställande av Liberalernas utbildningspolitik

Denna budgetpost är en bekräftelse på Liberalernas konsekventa politik för att utbildning ska prioriteras högst på agendan, kontrasten när vi inte sitter vid rodret som i Botkyrka blir slående.

Liberalerna står fast vid att investeringar i skolan är investeringar i framtiden. Trots ekonomiska motgångar är vi beslutsamma om att Botkyrkas unga ska få den start i livet de förtjänar: en utbildning av hög kvalitet som öppnar dörrar och möjligheter för alla. Med vårändringsbudgeten tar vi ett stort steg framåt för att göra detta möjligt.

Läs mer om Liberalernas politik på skolans område