Möjligheternas Tullinge

Utveckla och bevara Tullinges karaktär

Tullinge är en viktig del av Botkyrka kommun. Med trygga bostadsområden och fina rekreationsområden erbjuder Tullinge en attraktiv plats för framför allt barnfamiljer. Liberalerna vill bevara Tullinges särart och samtidigt utveckla kommundelen för framtiden.

TA FRAM LÅNGSIKTIGA OMRÅDESPLANER FÖR TULLINGE

Långsiktighet, förutsägbarhet och pålitlighet bör vara ledorden och kommunen ska alltid sitta i förarsätet vid utvecklingsprojekt. Kortsiktiga exploateringsprojekt som förändrar karaktären i området ska inte tillåtas. I långsiktig planering ska möjligheter för äldre att bo kvar i Tullinge värnas, så väl som möjligheter för ungdomar att kunna hitta sin första lägenhet i Tullinge.

TULLINGES BUSSLINJER MÅSTE BEVARAS OCH UTVECKLAS

Återinförande av busslinje 722 krävs för att matcha kvartstrafiken till Stockholm, vilket är viktigt för ungdomar, pendlare, pensionärer och besökare till Tullinge. Förändringar i linjerna 723 och 713 har försämrat situationen. Dessutom behöver buss 721 förstärkas för att möta Rikstens växande befolkning, med ett löfte om goda förbindelser till Stockholm, krävande en snabblinje under rusningstid.

SATSA PÅ TULLINGESJÖN

Tullingesjön är mycket populär som promenadområde, men det behövs en upprustning för att göra det lättare och trevligare att promenera längs sjön. Vi har sätt till att solbrygga kom till vid Tullinge strand.

TULLINGEVERK SKA ÖPPNAS IGEN – FÖRSVARSMAKTEN SKA SANERA RIKSTEN PÅ PFAS!

Sen föroreningarna från gamla flygfältet upptäcktes för tio år sen är vattenverket stängt och vi får vatten från Mälaren i stället. Föroreningarna är Försvarsmaktens ansvar och de ska skyndsamt sköta och bekosta sanering så att Tullinge vattenverk kan öppna igen.

ANDRA UPPGÅNG VID TULLINGE PENDELTÅGSSTATION

Både från kommunen och regionen finns önskemål om en andra uppgång. Liberalerna verkar för att de tillsammans ska få Trafikverket att komma i gång med arbetet.

Liberalerna sitter nu i opposition som Botkyrkas enda liberala och borgerliga parti som inte lägger ideologi och politiken åt sidan Vi fortsätter arbeta för ett bättre Botkyrka och Tullinge.

Gå med i Liberalerna idag och påverka den framtiden i ditt närområde. Endast för 50 kronor, swisha till 123 148 12 41 redan idag. Uppge ditt personnummer och e-postadress. Välkommen!